عبور سالانه ۱۷ هزار تانکر نفت از تنگه هرمز

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: روزانه ۳۵ درصد از نفت دنیا از تنگه هرمز عبور می کند این در حالی است که این میزان در طول سال به ۱۷ هزار تانکر نفت می رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، محمدرضا قادری مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریایی در همایش ملی جستجو، نجات و مقابله با آلودگی های دریا با اشاره به اینکه تجهیزات به کار گرفته شده در مانور مقابله با آلودگی های نفتی دریا ۲۵ فروند شناور، ۴ فروند بالگرد در همایش ملی جستجو، نجات و مقابله با آلودگی نفتی دریا به کار گرفته شده است گفت: طرح ملی آمادگی مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی دریا و رودخانه های قابل کشتیرانی مصوب هیئت دولت در سال ۹۱ بوده است.

وی ادامه داد: رشد سریع جوامع و استفاده از منابع دریایی موجب شده سواحل و محیط زیست دریایی اهمیت یابند و توسعه دریایی پایدار ایجاد شود.

مانور نجات و مقابله با آلودگی نفتی دریا در راستای اجرای کنوانسیون مقابله در برابر آلودگی نفتی دریایی برگزار شده است افزود: ایران به کنوانسیون ملی جبران خسارت ملحق شده و این کنوانسیون مسئولیت ناشی از آلودگی نفت سوخت کشتی ها در کنوانسیون های جبران خسارت آلودگی نفتی است که ایران به آنها ملحق شده است.

قادری در ادامه توضیح داد:‌ وظایف دولت ساحلی در بخش ایمنی و حفاظت دریایی تدوین یادداشت تفاهم نامه مشترک همکاری با کشورهای همسایه است.

وی در ادامه تصریح کرد: تعیین مناطق حساس زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی و همچنین تعیین مناطق پرترافیک و پرخطر و ارایه خدمات جستجو و نجات و مقابله با آلودگی دریایی و نیز رسیدگی به سوانح دریایی در آب های ایران از جمله مفاد تفاهم نامه مشترک با کشورهای همسایه است.

قادری در ادامه افزود: دریای خزر از نظر توریستی، گونه های مختلف آبزی و بسته بودن مزایای زیادی برای کشور ایران دارد که نباید از نقطه نظرها نادیده گرفته شود.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه خاطرنشان کرد: کنوانسیون بین المللی آمادگی مقابله و همکاری در برابر آلودگی های نفتی در سال ۱۳۷۴ لازم الاجرا شد و ایران در سال ۷۶ عضو آن شد.

وی در خصوص مهمترین بخش های این کنوانسیون گفت: ایجاد مناطق مبارزه با آلودگی نفتی، تجهیزات مبارزه با آلودگی و برگزاری دوره های آموزشی و مانور از مهمترین بخش های این کنوانسیون بین المللی به شمار می رود.

قادری همچنین در خصوص اهداف این کنوانسیون گفت: سرعت العمل در مقابله با سوانح، فراهم شدن زمینه همکاری متقابل از اهداف این کنوانسیون به شمار می رود.

قادری در ادامه خاطرنشان کرد: انتظار داریم از سوی کشتی ها و قسمت هواپیمایی های کشور گزارشات آلودگی نفتی دریا را دریافت کنیم.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه براساس ماده ۲ این کنوانسیون داشتن طرح اضطراری، مقابله با آلودگی نفتی بر روی کشتی های دولت الزامی است افزود: براساس ماده ۱۰ قانون حفاظت محیط زیست مسئولان نفت کش موظف هستند گزارشات لازم را ارایه دهند.

وی با اشاره به اینکه در صورت رعایت نکردن گزارشات ماده های این کنوانسیون از ۲۰ میلیون ریال تا ۵ میلیارد ریال جریمه باید پرداخت شود.

قادری در ادامه افزود: براساس طرح ملی باید طرح های احتیاطی ملی تهیه شود.

وی با اشاره به لزوم ایجاد مکانیزم ارتباطی اجرای طرح گفت: چارچوب طرح مدیریت مواد زائد باید وجود داشته باشد.

قادری به نظارت بر عملکرد دستگاه های مرتبط در ایجاد طرح های اضطراری اشاره کرد و گفت:‌امید است تمامی ارگان ها با توجه به آنکه مصوب چند ماهی است برای اجرا ابلاغ شده است هماهنگی و همکاری برای طرح ملی مبارزه با آلودگی نفتی دریا داشته باشد./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.