عدد استانداران جابه‌جا شده به پنج رسید

ایران > قانونگذاری– گروه سیاسی – مجید مهرابی دلجو:
با تغییر و جابه‌جایی سه استاندار دیگر، رقم جابه‌جایی استانداران دولت در دو‌ماه اخیر به پنج رسید.

بعد از جابه‌جایی پر سرو‌صدایی که تقریبا دو‌ماه پیش و در میان نقد و گلایه‌های مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی و قم، در این استان‌ها صورت گرفت، حالا دولت زمزمه‌های تغییر استانداران گیلان، کهگیلویه و بویراحمد و اردبیل را نیز جامه عمل پوشاند؛ بدون آنکه به توصیه‌ها و پیام‌های مقامات روحانی آن استان‌ها توجه کند.

چنان‌که در ماجرای انتقال کرم‌رضا پیریایی، استاندار سابق همدان به قم و برکناری حجت‌الاسلام موسی‌پور تنها استاندار روحانی کشور از استانداری قم، پای علما به میان آمده و زبان به گلایه گشوده بودند، پیش از فرستادن اکبر نیکزاد‌ثمرین از کهگیلویه و بویراحمد به اردبیل، آیت‌الله ملک‌حسینی، نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد از دولت خواسته بود که در اجرای این تصمیم تجدید نظر کند.
این عضو مجلس خبرگان مخالفت خود را با تغییر و جابه‌جایی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در شرایط کنونی ابراز داشته و گفته بود که در این خصوص به آقای رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور پیام داده است.

اما این پیام گرفته نشد تا اکبر نیکزاد که سابقه شهرداری اردبیل را در پرونده‌اش دارد و تیرماه سال گذشته به‌عنوان استاندار کهگیلویه و بویراحمد منصوب شده بود، به همان جایی برود که پیش‌تر علی نیکزاد، برادر بزرگ‌ترش از ابتدای دولت نهم تا سال۸۷ بر آن صندلی نشسته بود و خیلی وقت قبل‌تر نیز محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور از همانجا به شهرداری تهران آمده بود.

نیکزاد به اردبیل، زادگاه خود رفته و حسین صابری، استاندار قبلی اردبیل به کهگیلویه و بویراحمد آمده است.حسین صابری چندی قبل در مراسم روز خبرنگار سخنی به زبان آورده بود که شاید خیلی به مذاق محمود احمدی‌نژاد و هیأت وزیران خوش نیامد. او از افتتاح زودهنگام طرح‌های دولت خبر داده و در مراسم تجلیل از خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار در محل استانداری گفته بود: طرح‌هایی در استان وجود دارند که چند سال پیش افتتاح شده‌اند ولی هنوز بیش از ۴۰درصد ساخته نشده‌اند.

شاید برای کسانی که برنامه۹۰ را می‌بینند و کمی اهل فوتبال هستند، نام سردار مهدی سعادتی در میان استانداران جابه‌جا شده بیشتر از دو استاندار قبلی به گوش‌شان خورده باشد.مهدی سعادتی که نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی بوده و از او به‌عنوان یکی از سرداران سپاه پاسداران، ارزشی، مکتبی و ولایتمدار یاد می‌کنند، همان استانداری است که در جریان بازی پرسپولیس و داماش، بدون توجه به قوانین برگزاری مسابقات، با هیأتی ۱۵نفره کنار زمین آمد و با بازیکنان و مربیان پرسپولیس و داماش به خوش‌و‌بش پرداخت و البته که هیچ کدام از عوامل برگزاری بازی نتوانستند جلوی حضور او را بگیرند. مردادماه سال گذشته جمله معروف او در جریان نشست مشترک دولت و مسئولان اجرایی کشور که گفته بود «قبلا دنیا ایران را به کورش کبیر می‌شناختند ولی الان به محمود کبیر می‌شناسند» برایش حاشیه‌ها درست کرد.

با تمام این احوال، ایرج ندیمی، نماینده لاهیجان در مجلس شورای اسلامی چندی قبل با بیان اینکه مخالفت با سعادتی ریشه اجرایی ندارد، گفته بود: از ۱۳نماینده گیلان، اکثریت با استحکام و دلایل چندگانه‌ای موافق حفظ استاندار هستند و تغییر استاندار در ۱۴‌ماه پایانی عمر دولت را به نفع استان نمی‌دانیم.

سعادتی در جابه‌جایی‌های تازه تنها استانداری است که به استان دیگر منتقل نشده، کنار رفته و دولت از زحمات او تشکر کرده است. جای او کیهان هاشم‌نیا آمده است که همسرش مورد ترور منافقین قرار گرفته و باز صفر نعیمی‌زر، نماینده آستارا از او هم به‌عنوان یکی از سرداران سپاه، جانباز، قطع نخاعی، ارزشی، مکتبی و ولایتمدار یاد می‌کند اما می‌گوید که این جابه‌جایی‌ها نظر مجمع نمایندگان استان گیلان نیست و نهاد ریاست‌جمهوری، خود تصمیم به این جابه‌جایی‌ها گرفته است، چنان‌که در ماجرای برکناری استاندار خراسان شمالی و انتصاب محمود احمدی بیغش، نماینده مردم شازند در مجلس هشتم- که صلاحیتش برای انتخابات مجلس نهم رد شد نیز گلایه و اعتراض مجمع نمایندگان این استان به جایی نرسید؛ مثل ماجرای قم و انتصاب کرم‌رضا پیریایی، استاندار پرحاشیه همدان.

موسی‌الرضا ثروتی، عضو مجمع نمایندگان خراسان‌شمالی دو‌ماه پیش در ماجرای برکناری ابوالقاسم شفقت از این استان و انتصاب احمدی بیغش به جای او گفته بود که شنیده‌ایم تغییرات تا ۱۰استاندار ادامه خواهد داشت.مصطفی محمد‌نجار از این تغییرات دفاع کرده و تغییرات مدیریتی را نوعی تصمیم‌گیری مدیریتی دانسته بود. او نیز در جلسه معارفه استاندار قم از تغییراتی دیگر در سایر استان‌ها خبر داده و گفته بود که تغییر مدیریت در دولت، ممکن است در چند استان دیگر هم اتفاق بیفتد ولی این به‌معنای نارضایتی از شخص خاصی یا مهم و بالا بودن فرد دیگری نیست.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.