عراق، اردن، عربستان و سوریه منشاء گردو غبار/ ریزگردها کشنده نیستند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد محمدی زاده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه در همه آیات قرآن که مرتبط با طبیعت است تاکید شده که همه موجودات با حکمت آفریده شده‌اند، گفت: برخلاف چیزی که ما تصور می‌کنیم هر چیزی که در عالم خلقت وجود دارد تسبیح گوی خداست.

وی با بیان اینکه اهتمام دین مبین اسلام و انبیاء و ائمه به طبیعت بسیار بالا بوده است گفت: ‌در هیچ آیین و قانونی به اندازه اسلام حقوق حیوانات و گیاهان بر انسان مطرح نشده است.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه طبیعت مرز نمی‌شناسد گفت:‌ اگر امروز با مساله گرم شدن زمین و خشکسالی مواجهیم نشانه بی مهری بشر به زمین است.  جنگ‌ها موجب شده تا عرصه برای حیات بشر تنگ شود.

محمدی زاده افزود: در ۳۰۰ سال اخیر به نام توسعه صنعتی و با ظهور و بروز عمل بیش از آنکه دچار پیشرفت شویم طبیعت دچار انحطاط شده است.

وی با بیان اینکه پیشرفته‌ترین کشورهای صنعتی بدترین کارنامه زیست محیطی را دارند گفت:‌ در راس این کشورها ‌آمریکا و تعدادی زیادی از کشورهای اروپایی هستند.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه با بیان اینکه مهمترین وظیفه ما فرهنگسازی است، گفت: فرهنگسازی به این معناست که مردم و دولت در حفاظت محیط و توسعه فضای سبز و دفع مناسب زباله‌ها با هم همکاری داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به اینکه آب‌ها که حیات بشر هستند نباید توسط مردم آلوده شوند، گفت: مصرف این آب نه تنها از نظر اعتقادی غیرمجاز است بلکه سلامت ما را هم تهدید می‌کند.

محمدی زاده ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف در حوزه فرهنگ مجموعه توافق‌هایی را انجام داده که مباحث مربوط به حفاظت از محیط زیست در دروس رسمی دانشگاهی و دبیرستان ها و دبستان‌ها وارد شود.

وی افزود: همچنین با صدا و سیما توافق کرده‌ایم اطلاع رسانی در قالب فیلم، سریال و انیمیشن و مسابقات به سازمان برسد. البته توفیق این مباحث در گرو همکاری صمیمانه آحاد مردم است.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه با اشاره به توجه فراوان رهبر معظم انقلاب به محیط زیست گفت: رهبر معظم انقلاب در چشم انداز ۲۰ ساله و دستوراتی که به مجمع فرمودند و حتی در موقعیت های مختلف همواره در اهمیت محیط زیست و فرهنگسازی و اهتمام به آن دستوراتی را فرموده‌اند.

وی همچنین به اقدامات انجام شده از سوی دولت در زمینه محیط زیست اشاره کرد و گفت: طرح جامع کاهش آلایندگی هوا از مهمترین تصمیم‌های دولت است. همچنین ما در زمینه هوای تهران توفیقات خوبی داشتیم به طوری که در سال جاری از نظر گازهای مخرب وضعیت نگران کننده‌ای نداشتیم علت آن هم بهبود کیفیت وضعیت خودروها و الزام به مصرف سوخت یورو ۴ و یورو ۵ است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست  ادامه داد: دولت برنامه ریزی کرده است که تا دو سال آینده هیچ واحد آلاینده صنعتی در کشور وجود نداشته باشد،‌

محمدی زاده همچنین به تلاش برای تقویت قطار شهری اشاره کرد و گفت:‌ امسال در اصفهان، تبریز و اهواز قطار شهری راه اندازی خواهد شد. همچنین در شهر تهران و دیگر شهرها نوسازی حمل و نقل عمومی در دستور کار است.

وی در ادامه با بیان اینکه کشورمان تنها در یک مولفه از هوا مشکل دارد گفت: در حال حاضر وجود گرد و غبار از مشکلات اصلی است. البته ۹۰ درصد این گردو و غبارها از کشورهای همسایه به خصوص عراق، اردن، عربستان و سوریه است.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: ما توافقاتی در این زمینه با کشور عراق داشتیم اما آنها به دلیل مشکلاتی نظیر نبود امنیت از بین بردن این گرد و غبارها اولویت‌شان نیست و ما در زمینه توافقاتی که با هم داشتیم توفیق زیادی نداشتیم.

وی در عین حال گفت:‌ البته این ریزگردها کشنده نیست بلکه تنها برای افرادی که مشکل قلبی و یا زنان باردار می‌تواند موجب نگرانی شود.

محمدی زاده با بیان اینکه دولت برنامه ریزی کرده است که تا دو سال آینده هیچ واحد آلاینده صنعتی در کشور وجود نداشته باشد،‌ گفت: تحقق این موضوع در حد معجزه است اما دولت اراده جدی دارد.

وی همچنین به دیگر برنامه های این سازمان اشاره کرد و گفت: تا پایان امسال ۱۰۰ درصد زباله‌های بیمارستانی با همکاری وزارت بهداشت امحاء می‌شود. همچنین برای زباله‌های خانگی برنامه ۵ ساله داریم که امسال سال دوم اجرای آن است و براساس آن بخش زیادی از زباله ها با همکاری زباله‌سوزها برای تولید برق استفاده خواهد شد.

رئیس سازمان محیط زیست در پایان سخنان خود گفت: ملت ایران در حال حاضر در تمامی عرصه‌ها حرف‌های نویی دارد و باید این حرف نو را در عرصه محیط زیست هم بیان کند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.