عراق قراردادهای جدید نفت و گاز با شرکت های بین المللی امضا می کند

دوشنبه ۱۲ تیر – ۰۹:۱۸:۴۱ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

ماه ژوئیه؛

بزرگنمایی:  

خبرگزای آریا- عراق در نظر داد در ماه ژوئیه با شرکت های برنده مناقصه های نفتی این کشور قراردادهای جدیدی امضا کند.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، عراق در ماه ژوئیه با سه شرکت نفتی بین المللی که در مناقصه های نفتی ماه گذشته عراق موفق به دریافت حق امتیاز توسعه بلوک های نفت و گاز شدند، قراردادهای اولیه امضا می کند، در حالی که این کشور پس از رهایی از سال ها جنگ و تحریم هم اکنون به دنبال جذب سرمایه های بین المللی برای توسعه صنعت نفت خود است.
عراق، یک عضو اوپک، در اندیشه آن است که با تکمیل قراردادهای نفتی خود در چند سال آینده به یکی از تامین کنندگان اصلی نفت جهان تبدیل شود و این کشور در نظر دارد برای واگذاری حق امتیاز توسعه بیشتر بلوک های نفت و گاز خود باز هم مناقصه برگزار کند.
عبدالمهدی العمیدی، رئیس اداره قراردادها و مجوزهای وزارت نفت عراق اعلام کرد: دولت عراق ۱۵ ژوئیه (۲۵ تیر) قرارداد اولیه اکتشاف و توسعه بلوک گازی شماره ۸ واقع در استان های شرقی دیاله و واسط عراق را با شرکت پاکستان پترولیوم امضا می کند.
شرکت پاکستان پترولیوم در روز پایانی دور چهارم مناقصه های نفتی عراق موفق به دریافت حق امتیاز اکتشاف یک بلوک گازی به مساحت ۶ هزار کیلومتر مربع شد، شرکت پاکستان پترولیوم متعهد شده است به ازای برداشت هر بشکه معادل نفت پنج دلار و ۳۸ سنت هزینه دریافت کند.
العمیدی افزود: عراق همچنین قرارداد اولیه توسعه بلوک نفتی شماره ۹ را ۱۶ ژوئیه (۲۶ تیر) با کنسرسیومی به رهبری شرکت کویت انرژی و قرارداد اولیه توسعه بلوک ۱۰ را ۱۷ ژوئیه (۲۷ تیر) با کنسرسیومی به رهبری شرکت لوک اویل روسیه امضا می کند.
کنسرسیومی به رهبری شرکت کویت انرژی و با حضور شرکت ملی نفت ترکیه (تی پی ای او) و شرکت دراگون اویل مستقر در دبی امارات در روز نخست چهارمین دور مناقصه های نفتی عراق موفق به دریافت حق امتیاز توسعه بلوک ۹ به مساحت حدود ۹۰۰ کیلومتر در استان جنوبی بصره شد.
شرکت کویت انرژی ۴۰ درصد، شرکت دراگون اویل امارات و شرکت تی پی ای او ترکیه هر یک ۳۰ درصد از سهام کنسرسیوم توسعه این بلوک را در اختیار دارند و این دو شرکت به ازای تولید هر بشکه ۶ دلار و ۲۴ سنت دستمزد دریافت می کنند.
در پایان چهارمین دور مناقصه های نفتی ماه گذشته عراق کنسرسیومی متشکل از دو شرکت لوک اویل روسیه و اینپکس ژاپن موفق به دریافت حق امتیاز توسعه یک بلوک نفتی به مساحت ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع در استان های جنوبی مثنی و ذی قار شد، این دو شرکت به ازای برداشت هر بشکه نفت خام پنج دلار و ۹۹ سنت هزینه دریافت خواهند کرد.
این مقام عراقی همچنین تصریح کرد: پس از امضای این قراردادهای اولیه ما قراردادها برای تایید نهایی به کابینه عراق ارجاع می دهیم و پس از تایید کابینه ما تاریخی برای امضای نهایی این قراردادها تعیین خواهیم کرد.
العمیدی همچنین گفته بود: انتظار می رود توافقنامه اولیه با شرکت باشنفت روسیه که پنج شنبه هفته گذشته (هشتم تیر) به این شرکت روسی واگذار شد، را در ماه ژوئیه امضا می کنیم.
دولت عراق در دور چهارم مناقصه های نفتی عراق حق امتیاز توسعه ۱۲ بلوک شامل هفت بلوک نفتی و ۵ بلوک گازی در مناطقی به وسعت ۸۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع را به مناقصه گذاشت؛ ذخایر این ۱۲ بلوک در مجموع ۱۰ میلیارد بشکه نفت و ۲۹ میلیارد مترمکعب گاز برآورد شده بود.
عبدالکریم لعیبی، وزیر نفت عراق پس از پایان دور چهارم مناقصه ها اعلام کرد: عراق خود را برای برگزاری دور پنجم مناقصه های نفتی آماده می کند زیرا این کشور بیش از ۶۰ بلوک آماده واگذاری دارد.
عراق پیش از این دو دور مناقصه نفتی و یک دور مناقصه گازی برگزار و در آنها حق امتیاز توسعه و برداشت از ۱۲ میدان نفتی و ۳ میدان گازی را به شرکت های بین المللی نفتی واگذار کرده است.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۰۲۰۹۱۸۴۱۴۰۹


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.