عربستان، آتش بیار معرکه سوریه خود آبستن بهار موج بیداری اسلامی است

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: عربستان که در افزایش تنش ها در سوریه آتش بیار معرکه بوده اکنون آبستن موج بیداری اسلامی است.

رضا کلهر در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اظهارات اخیر کوفی  عنان و نقش جمهوری اسلامی ایران به عنوان راه حلی برای مسئله سوریه گفت: کوفی عنان به شدت تحت فشار دولتمردان غربی و آمریکا بوده اما اکنون به یک واقع بینی جدی دست پیدا کرده و نقش کشورهایی چون ایران را در حل معادلات منطقه، استراتژیک می داند.

وی ادامه داد:‌ آمریکائی ها سعی دارند تا با فشار وارد کردن بر کوفی عنان بدون در نظر گرفتن نقش جمهوری اسلامی ایران معادله سوریه را حل کنند و این نوعی نگرش تنگ نظرانه و دور از واقعیت های استراتژیک منطقه است.

کلهر افزود: نشست ژنو واقعیت امر را نشان داد که اگر جمهوری اسلامی ایران در مسئله سوریه نقش نداشته باشد این موضوع حل نخواهد شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: از سوی دیگر سوریه و بازیگران صحنه ی آن، نیز این مسئله را درک کرده اند که باید ایران نقش اساسی در این حوزه را بازی کند.

کلهر در ادامه افزود: آمریکا و غرب در خصوص این موضوع با دور اندیشی حرکت نمی کنند و در آینده ای نه چندان دور آنها مجبور هستند نقش اساسی ایران را بپذیرند.

وی تصریح کرد: دخالت کشورهایی مانند عربستان و قطر را نمی توان در چالش های سوریه و منطقه نادیده گرفت و اکنون که آنها این چالش را به اوج  رسانند و به دنبال تجزیه سوریه هستند، قطعا دخالت ایران در این قضیه سودمند خواهد بود، اما بازیگران صحنه سیاسی درک صحیحی از دخالت جمهوری اسلامی ایران ندارند و تصور می کنند ایران برای ایجاد تنش در مسئله سوریه دخالت می کند در صورتی که آنچه تا کنون از ایران سر زده تماما به سمت تنش زدایی بوده است.

کلهر با اشاره  به اظهارات کوفی عنان مبنی بر اینکه گزینه های دیگری را در حل مسئله سوریه روی میز کار خود دارد اظهار داشت: به نظر می رسد گزینه های دیگر کوفی عنان جز این طرح ۶ ماده ای نمی تواند گزینه مناسبی باشد و تنها با این اظهارات می خواهد نقش خود را در این موضوع از دست ندهد و به هر نحوی می کوشد که در صحنه سیاسی سوریه بازی سیاسی خود را انجام دهد و مدیریتش را همچون گذشته داشته باشد لذا به نظر می رسد کارشناسی های آینده وی نمی تواند دارای قوت خاصی باشد.

وی ادامه داد: اکنون سوریه تاوان تعلل و تاخیر در اصلاحات را می پردازد و بهانه ای را در اختیار گروه های سیاسی و بازیگران تنش زا قرار داده و آنها از این رهگذر توانستند وضعیت سوریه را به یک عدم ثبات و تزلزل سیاسی بکشانند.

کلهر با اشاره به نقش عربستان در افزایش تنش ها در سوریه تصریح کرد: در مسئله سوریه، عربستان نقش اساسی را بازی و هزینه های بسیاری برای افزایش تنش ها خرج کرد اما از سویی دیگر اکنون عربستان دچار مشکلات جدی شده و مرگ شاهزاده ها و اختلاف به وجود آمده بر جانشینی وضعیت داخلی عربستان را دچار تزلزل کرده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان خاطر نشان کرد: اگر بهار موج بیداری اسلامی به شکل جدی تر پیگیری شود قطعا این کشور با تنش های بیشتری روبرو خواهد شد چرا که در جامعه عربستان جز پول و طایفه گری هیچ دلیلی دیگری برای ثبات سیاسی وجود ندارد و اگر این دو مسئله به چالش کشیده شود عربستان آبستن حوادث جدی تری خواهد بود./ب۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.