عرضه نفت اعضای اوپک بیش از نیاز بازار است

شنبه ۲۳ اردیبهشت – ۰۴:۲۸:۵۳ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

بر پایه تازه ترین گزارش ماهانه دبیرخانه اوپک؛

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- بر پایه تازه ترین گزارش ماهانه دبیرخانه اوپک، عرضه کنونی نفت خام اعضای این سازمان بیش از نیاز موجود در بازارهای جهانی است.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، دبیرخانه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در تازه ترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد: قیمت های جهانی نفت خام به دلیل مسائل ژئوپولیتیک در سراسر جهان با رشد قابل توجهی همراه بوده است.
بر اساس این ارزیابی، به دنبال افزایش تولید نفت خام عراق و بازگشت تولید نفت لیبی به سطوح پیش از بحران، تولید نفت خام ۱۲ عضو اوپک در ماه آوریل با افزایش روزانه ۳۲۲ هزار و ۷۰۰ بشکه نسبت به ماه مارس به ۳۱ میلیون و ۶۲۱ هزار بشکه در روز رسیده است.
رشد تولید نفت خام اعضای اوپک سبب شده است تا بهای نفت خام در بازارهای جهانی نسبت به سطح بالای ۱۲۸ دلار در ماه مارس، حدود ۱۵ دلار کاهش یابد.
بر پایه این گزارش، افزایش تولید نفت خام اعضای اوپک نیز بر روند عرضه بیش از سطح مورد نیاز در بازارهای جهانی تاکید دارد.
منابع ثانویه بر این باورند که کشورهای عضو اوپک در ماه مارس روزانه یک میلون و ۶۲۱ هزار بشکه بیش از تولید گروهی ۳۰ میلیون بشکه توافق شده در نشست ۱۶۰ اوپک، تولید کرده اند.
افزایش عرضه نفت خام اعضای اوپک، افت تولید در دیگر بخش های جهان را جبران می کند، افت تولید در برخی از پروژه های نفتی جهان در ماه آوریل حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.
آمارهای تولیدی که به طور مستقیم از سوی اعضای اوپک به دبیرخانه گزارش شده است، رقم های بالاتری را نسبت به داده های منابع ثانویه نشان می دهد.
عربستان سعودی اعلام کرد: این کشور در ماه آوریل روزانه ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت تولید کرده است که این رقم در مقایسه با ماه مارس روزانه ۱۷۹ هزار بشکه رشد نشان می دهد.
تازه ترین گزارش دبیرخانه اوپک به نقل از منابع ثانویه حکایت از این دارد که تولید نفت خام عربستان سعودی در ماه آوریل به ۹ میلیون و ۸۹۷ هزار بشکه در روز رسیده است.
تولید نفت خام کشورهای غیر عضو اوپک نیز در ماه آوریل با رشد همراه بوده است، تازه ترین برآورد اوپک نشان می دهد تولید نفت کشورهای غیر عضو این سازمان در سال جاری روزانه ۶۴۰ هزار بشکه افزایش می یابد که این رقم نسبت به برآورد پیشین روزانه ۵۰ هزار بشکه رشد نشان می دهد.
بر اساس این ارزیابی، تقاضای جهانی نفت خام  در سال ۲۰۱۲، ۹۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می یابد، این رقم نسبت به برآورد پیشین ۴۰ هزار بشکه افزایش یافته است.
گزارش اوپک نشان می دهد، ثبات اقتصادی آمریکا و تعطیلی نیروگاه های هسته ای ژاپن سبب توقف روند کاهش تقاضای جهانی نفت خام در کوتاه مدت شده است و نشانه هایی از رشد نیز مشاهده می شود.

 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۵۱۲۱۶۲۸۵۳۷۵۰


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.