عضو هیات رئیسه مجلس نهم در خبرآنلاین:معنای زنده بودن مجلس جلسات زیاد آن نیست/برخی از فضای قانون گذاری دور هستند

به گزارش خبرآنلاین، محمد سلیمانی نماینده تهران در مجلس نهم در یاداشتی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در خصوص شاخص های مجلس زنده، نوشت:« زنده بودن” و علامت “حیات داشتن” برای یک پیکره عظیم و یک رکن اصلی نظیر مجلس، مستلزم داشتن برنامه‌ای گسترده، منسجم، تلاش آفرین، جامع، تحرک زا، حساب شده و امید بخش است. سازمانی که ۷۵درصد وقتش در تعطیلی است، فرصتها را بناچار از دست می‌دهد و متأسفانه فرصتها باز نمیگردند.»
حجت الاسلام حسین سبحانی نیا نماینده مردم نیشابور و عضو هیات رئیسه مجلس که در خبرآنلاین حضور یافته بود در واکنش به این اظهار نظر گفت: طبیعت کار هر مجلسی در آغاز راه همین است و این همه در شرایطی است که در دوره نهم مجلس زودتر از مجالس گذشته سامان گرفت.
سلیمانی در یاداشت خود، با اشاره به سفرهای استانی تشریح کرده است: «ما در سفرهای استانی روزجمعه و روز تعطیل نمی شناختیم و همه به توصیه رهبری تمام وقت خود را وقف مردم کرده بودیم.» اما سبحانی نیا که سابقه حضور در ۶دوره مجلس را دارد، می گوید: شاید چون برخی از دوستان تاکنون در دولت بودند با «فضای قانون گذاری» آشنایی دقیقی ندارند.
وی تصریح کرد: اگر دوره فعلی مجلس را با مجالس گذشته مقایسه کنیم، می بینیم در مجالس پیشین گاهی زمان بیشتری برای تشکیل شعب، اعتبار نامه و کمیسیون ها سپری می شد. ضمن اینکه معنای زنده بودن مجالس به «جلسات زیاد» آن نیست.
سبحانی نیا، ببا بیان اینکه در حال حاضر یکی از انتقادات به مجلس ایران آن است که چرا مجلس ایران این مقدار جلسات علنی دارد، گفت: در دنیا کم داریم که در هفته سه روز جلسه داشته باشد. و حتی در برخی از کشورها مجالس کشور ها «ماهانه» یا «فصلی» جلسه دارند چرا که یکی از کارهای مجلس کار نظارتی است که باید انجام شود. همچنین طرح وها و لوایح باید در کمیسیون ها پخته شود و طرح و لوایح منقح را به صحن مجلس برسد تا کمتر وقت نمایندگان گرفته شود.
عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه فکر کنم دوستان روی این مسائل کم لطفی می کنند، افزود: چون دوستان در فضای کار دولتی بودند، ظاهرا هنوز در فضای کار قانون گذاری قرار نگرفتند و ما در انتظار هستیم ببینیم دوستان در کمیسیون ها چه میزان تاثیر گذار هستند تا مشخص شود که واقعا این بحث ها سیاسی است یا اینکه می خواهند برای کشور کار کنند.
وی با اشاره به اقدامات هیات رئیسه برای فعال تر شدن کمیسیون های مجلس، گفت: کمیته ای در این برای فعال تر کردن کمیسیون های مجلس تشکیل شده است تا از ظرفیت های مجلس استفاده شود تا نظم و انظباط در کمیسیون ها بیشتر شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره برخی از اظهارات درباره هزینه کردن های زیاد در مجلس در خصوص امکانات رفاهی نمایندگان هم اظهار داشت: این مسائل حرفهای اصولی از ناحیه دوستان نیست.
سبحانی نیا با اشاره به اقدامات هیات رئیسه برای امکانات در اختیار نمایندگان، اظهار داشت: هیات رئیسه تلاش کرده است بحث مسکن نمایندگان مثل گذشته نباشد و قرار بر این است که مجلس طرف قرارداد اجاره مسکن نمایندگان باشد و مسکن نمایندگان هم در محدوده متوسط شهر «از بلوار کشاورز به پائین» و «شهرک شهید محلاتی» تامین شود.
وی ادامه داد: همچنین در یک برنامه دراز مدت قرار است تا مجلس از وضعیت فعلی بیرون بیاید و در محدوده مجلس بحث مسکن نمایندگان، کتابخانه مجلس، مرکز پژوهش های و دفاتر کار نمایندگان تامین شود تا یکی از نیازهای همیشگی مجلس برطرف شود و مبالغ ۷۰۰ میلیونی یا ۴۵۰ میلیون که مطرح می شود همه اعتبارات عمرانی مجلس است .
/۲۷۲۱۲
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.