عضو کمیسیون اقتصادی: انحراف نقدینگی عامل رکود و تورم اقتصاد کشور است

۳۱فروردین۱۳،

7-32.jpg

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد کشور از یک سال و نیم پیش به این سو گرفتار چالش تازهی به نام انحراف نقدینگی شده که این مساله اصلی‌ترین سبب تورم و رکود اقتصاد کشور است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدحسین حسین‌زاده‌بحرینی که به عنوان نماینده طراحان طرح ایجاد حساب ویژه حمایت از تولید ملی سخن گفت، در تشریح دیدگاه همکارانش برای تدوین این طرح، گفت: در اقتصاد کشور مشکلات ساختاری مزمنی وجود دارد.

وی افزود: چرا از یک سال و نیم پیش به این سو رکود اقتصادی بیشتر شده است؟ همه گزارش‌های مربوط به رشد اقتصادی ایران چه از سوی مجامع بین‌المللی و چه از سوی مراجع داخلی حکایت از نرخ رشد پایین و حتی نرخ رشد منفی کشور دارد.

نماینده مردم مشهد با بیان اینکه در کلیه گزارش‌های مربوط به رشد اقتصادی کشور بر مساله تازهی اتفاق نظر وجود دارد، گفت: در همه گزارش‌های مربوط به رشد اقتصادی کشور که نرخ رشد پایین و حتی منفی را گزارش کردند، مساله تازهی مشهود است که اگر به درستی به آن توجه نشود نمی‌توان برای غلبه بر تورم رکودی تصمیم درستی گرفت و اساسا مجلس باید به مسائل اساسی اقتصاد به صورت ریشه‌ای رسیدگی کند.

وی افزود: پس از مطالعات بسیار و مشورت با اساتید اقتصادی مجلس و دولت مشخص شد اقتصاد کشور امروز گرفتار انحراف نقدینگی است و نقدینگی در تولید هزینه نمی‌شود و اصلی‌ترین سبب رکود و تورم حاکم بر اقتصاد کشور، انحراف نقدینگی است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: مجلس باید به این موضوع واقف باشد که حماسه اقتصادی را تولیدگران، صنعتگران، کشاورزان و مهندسان خلق می‌کنند.

نماینده مردم مشهد با طرح این پرسش که چرا اقتصاد کشور امروز گرفتار انحراف نقدینگی است؟ ‌گفت: عامل انحراف نقدینگی به طور مشخص بانک‌ها می باشند. امروز بیش از ۹۴ درصد نقدینگی کشور در اختیار بانک‌هاست.

وی پیشنهاد داد: تورم رکودی نیاز به سیاست‌های انبساطی در بخش تولید و سیاست‌های انقباظی برای مدیریت تورم دارد و این طرح بخشی از نقدینگی کشور را به سمت تولید هدایت خواهد کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.