عفو بین‌الملل از عراق خواست صدور حکم اعدام را لغو کند

۲۸م آذر ،

dw2.jpg

عفو بین‌الملل از دولت عراق خواست تا هر چه سریعتر حکم‌های اعدام بر ضد متهمان را لغو کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی اینترنتی شبکه خبری الجزیره، عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه اعلام کرد: اجرای حکم اعدام بر ضد ۲۸ تن که به جنایت‌های تروریستی متهم شده‌اند، تصویب شده است که نام طارق الهاشمی، معاون رئیس جمهوری عراق نیز در بین آنهاست و آنها اکنون با مجازات اعدام در آینده‌ای نزدیک روبه‌رو می باشند.

عفو بین‌الملل اعلام کرد: ۱۲۹ تن در سال جاری در عراق اعدام شده‌اند و این بالاترین میزان اعدام از سال ۲۰۰۵ تا کنون است.

عفو بین‌الملل تاکید کرد: حکم اعدام بر ضد صدها تن صادر شده و گزارش‌ها حاکی از آن است که ۴۰ تن در زندان “الکاظمین” در بغداد در انتظار اجرای حکم اعدام خود می باشند.

عفو بین‌الملل با اشاره به این که دو حکم اعدام بر ضد طارق الهاشمی و دامادش روز یکشنبه و برای پنجمین بار در دادگاه غیابی صادر شد، اعلام کرد که این حکم‌های دادگاه کیفری به اتهام در اختیار داشتن سلاح و استفاده از آن و اجرای اقدامات تروریستی کاملا سیاسی است.

در همین راستا حسیبه حاج صحراوی، معاون مدیر برنامه‌های خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل اعلام کرد که حکم اعدام متهمان بعد از محاکمه‌هایی صادر شده است که این محاکمه‌ها به اعتراف متهمان بعد از شکنجه‌های بسیار استناد کرده است و مسوولان عراقی باید به جای اجرای حکم اعدام، نظام عدالت کیفری نادرست خود را اصلاح کنند.

بعد از این که حکم اعدام پس از سرنگونی نظام صدام در سال ۲۰۰۳ لغو شد عراق از سال ۲۰۰۴ مجددا مجازات اعدام را در دستور کار خود قرار داد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.