علایمی از اورانیوم غنی‌شده در زیرگرده‌ها وجود ندارد / دریاچه ارومیه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب کسری آب دارد

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ دوشنبه ۸ آبان ۹۱،

رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: در این بررسی‌ها مشخص شده هیچگونه علائمی از اورانیوم غنی شده و یا ضعیف شده که سبب نگرانی مردم شود در گرد و غبارهای انتقال یافته iبه ایران وجود ندارد.

محمد جواد محمدی‌زاده در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، درباره مذاکرات صورت گرفته با مقامات عراقی در خصوص انتشار یافتن اورانیوم غنی شده از طریق گرد و غبار در کشور، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از طریق سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و وزارت iبهداشت آزمایش‌هایی را در مبادی مختلف از جمله عراق و دیگر همسایگان مرزی ایران انجام داده است که در این بررسی‌ها مشخص شده هیچگونه علائمی از اورانیوم غنی شده و یا ضعیف شده که سبب نگرانی مردم شود در گرد و غبارهای انتقال یافته iبه ایران وجود ندارد.

وی با اینکه اساسا گرد و غبار iبه سلامتی مردم آسیب می‌رساند اما این آسیب هیچ ارتباطی iبه موضوع اورانیوم ندارد، تصریح کرد: بخش اعظم مشکل گرد و غبار در ایران مربوط iبه عراق می‌شود که با رایزنی‌های صورت گرفته با این کشور قراردادی منعقد شده که براساس آن کنترل یک میلیون هکتار در کانون بحران تولید ریزگرد iبه مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ظرف مدت ۵ سال انجام می‌شود.

محمدی‌زاده گفت:‌ در کشور عراق مقدمات کار فراهم شده و نیروهای مورد نیاز آموزش‌های لازم را در کشور سپری کرده‌اند و مواد اولیه مورد نیاز نیز تهیه شده اما مشکلی که در این زمینه وجود دارد مربوط iبه تامین منابع کشور عراق است که با رایزنی‌های صورت گرفته iبه سریعی زمینه‌ اجرای این طرح فراهم می‌شود.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه ۱۰ درصد از مشکل ریزگردها مربوط iبه مسائل داخلی است، اظهار داشت: اخیرا سازمان جنگل‌ها طرحی را در این خصوص iبه اجرا درآورده که دستگاه‌های دیگر از جمله وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور وظایفی را بر عهده خواهند داد.

وی ابراز امیدواری کرد:‌ بودجه مورد نیاز ۴۶۰۰ میلیارد تومان است که با اختصایص این مبلغ از سوی دولت، عملیات اجرایی این طرح سرعت بیشتری iبه خود می‌گیرد.

محمدیزاده با اشاره iبه کاهش آب دریاچه ارومیه تصریح کرد: آب دریاچه ارومیه اکنون در پایین‌ترین تراز خود قرار دارد و دوسوم این دریاچه خشک شده است.

وی افزود: سبب اصلی خشک شدن آب دریاچه ارومیه خشکسالی‌های اخیر، گرم شدن دو درجه‌ای کره زمین و تبخیر بیش از حد آب است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور  ادامه داد: برای حل این مشکل جمهوری اسلامی ایران چند پیشنهاد ارائه داده که اولین موضوع آن انتقال آب از حوزه دیگر iبه حوزه دریاچه ارومیه است که اکنون در حال انجام است.

محمدزاده تصریح کرد: منابع اجرای این طرح محدود است که امیدواریم براساس دستور رئیس جمهور، وزارت نیرو هرچه سریعتر بتواند در مورد اجرای این طرح iبه نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه انتقال آب از ارس iبه دریاچه ارومیه نیز در دستور کار قرا ر دارد، گفت: پس از اتمام مطالعات لازم زمینه انجام این طرح فراهم خواهد شد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور اصلاح روش‌های آبیاری را گزینه دیگری برای کنترل کاهش برداشت‌های بی‌رویه از دریاچه ارومیه دانست و اظهار داشت: در سال قبل ۲۶۴ میلیارد تومان منابع iبه این طرح اختصاص یافته که امیدواریم این رقم ظرف مدت سال جاری iبه ۵۰۰ میلیارد تومان برسد.

وی افزود: از این طریق حدود یک میلیارد مترمکعب آب صرفه‌جویی می‌شود که می‌توان آنرا وارد دریاچه ارومیه کرد.

محمدزاده با اشاره iبه روش بارور کردن ابرها برای بازگشت منابع آبی iبه دریاچه ارومیه اظهار داشت: از این طریق ۶۰ میلی‌متر بارندگی صورت گرفته است که iبه دلیل تبخیر بالای آب در دریاچه ارومیه این روش نتوانسته جبران کسری آب دریاچه ارومیه را کند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: حدود ۳٫۱ میلیارد مترمکعب برای جبران آب مورد نیاز دریاچه ارومیه لازم است که در سال جاری یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب آن تامین شده و حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب کسری آب داریم که امیدواریم با روش‌های پیش‌بینی شده این کسری جبران شود و ظرف روزهای آینده با تشدید بارندگی‌ها روند کاهش آب دریاچه ارومیه متوقف خواهد شد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.