علت انتخاب؛ محبوبیت در هیئت داوران جشنواره!

۱۳م اسفند ،

حالا که چند روز از پایان جشنواره شعر فجر قبل و اعم از مخالفین و موافقین هرچه خواستند گفتند، اظهار نظر راجع به هفتمین دوره جشنواره آسان‌تر است.

جشنواره‌ای که به چشم بسیاری از شعرا جام مراد است و در پی آنند و جدا از اعتبارش که این خود جای بحث دارد جایزه‌اش است که برای زخم معاش مرهمی است، جایزه‌ای که نسبت به دیگر هم قطار‌های فجری خود چون سینما و تئا‌تر و… از نظری اندکی قابل قیاس نیست.

اما چه بسیار از دیگر دوستان ما با علم به اینکه در این جشنواره رتبه‌ای کسب نخواهند کرد شرکت می‌کنند… تا بعد از آن بازار بیانیه‌ها را گرم کنند و در تی‌تر خبر‌ها اسمشان جا خوش کند که حق ما را ندادند و ما بهترینم و به سبب سیاسی ما را کنار گذاشتند و غیره… تا آبرویی کسب کنند یا آبروی از دست رفته را برگردانند غافل از اینکه آب از جو قبل به جو باز نمی‌گردد.

عده‌ای هم که اصولا فقط معترض‌اند و در هیچ جشنوارهٔ دولتی شرکت نمی‌کنند و بیش از آنکه شعر بگویند بیانیه می‌دهند.

گروهی هم می باشند که شاعران خوب روزگار ما می باشند که به قول سلیم تهرانی آشیانه را بد جا و بد زمان نهاده‌اند.

من بلبل بهشتم اما در این گلستان/در روز بد نهادم بنیاد آشیان را

و حقشان را خواسته و ناخواسته هیئت جشنواره ضایع می‌کند.

چیزی که توجه مرا در جشنواره هفتم به خود جلب کرد کسب نکردن رتبه توسط بسیار از شرکت کنندگان با مقایسه با دوستانی که رتبه کسب کردند.

و جالب‌تر در میان خود برگزیدگان بود که اگر نفرات سوم و اول هر بخش را جا به جا می‌کردی به منطقی درست و بی‌حاشیه‌تر می‌رسیدی و برای همه این پذیرش معقول‌تر بود.

از همه چیز در این جشنواره برای من جالب‌تر سو استفاده از اسم استاد علی معلم بود، بی‌اینکه هیچ داوری انجام دهند اسمشان را به عنوان هیئت داوران جشنواره اعلام کردند، شاید عدم حضور استاد در اختتامیه امسال ناراحتیشان از این بی‌اخلاقی جشنواره چی‌ها باشد.

یکی نیست که بگوید آقای جشنوارهٔ هفتم شعر: لاف از نسب مزن که بمانند آینه / آدم نمی‌شود کسی از روی دیگران

ترس من این است که این الگویی شود برای سایر جشنواره که با فریب اسم بخواهند به خود اعتبار بدهند و شرکت کنندگان را به شرکت درجشنواره راغب کنند.

یک سئوال مهم هم در ذهن من نسبت به جشنواره هفتم نقش بسته که تا این چند روز از قبل از جشنواره هیچ کس نتوانسته جوابی قانع کننده به آن بدهد.

قزوه و برقعی با کدام معیار و متری مردمی‌ترین شاعران ده سال اخیر معرفی شدند…

۱-مقبولیت در میان عموم مردم؟!
۲-محبوبیت در میان عموم مردم؟!
۳-مقبولیت در میان عموم شعرا؟!
۴-محبوبیت در میان عموم شعرا؟!
۵-محبوبیت در میان مسئولین جشنواره؟!
۶-مقبولیت در میان مسئولین جشنواره؟!

۷-مجبوریت در میان مسئولین جشنواره؟!
۸-….

شاعر
 

۵۸۵۸

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.