علت تاثیر پذیری بیشتر مصر جدید از سعودی

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد مسجد جامعی در تحلیل سفر محمدمرسی به عربستان سعودی در کافه خبر گفت : ابطه مرسی و گروهش با عربستان گرم و صمیمی خواهد شد رابطه ای که بیشتر به نفع سعودی خواهد بود تا مصر.
به هرحال ارزیابی من این است که رابطه رژیم جدید مصر با سعودی به نفع نفوذ بیشتر سعودی تغییرخواهد کرد. بدین معنی مصر جدید در مجموع حتی می توان گفت سیاست منطقه ای و ایرانی مصر در مجموع بییش از ایام مبارک ملاحظات سعودی را رعایت خواهد کرد.

مسجدجامعی در تشریح این موضوع گفت : این جریان دلایل متعددی دارد که مهمترین آن عدم توانایی احزاب اسلامی مصر (در قلمرو اهل سنت) در اتخاذ مواضع کاملا مستقل در قبال سعودی است.
این کارشناس جهان عرب همچنین درباره اخوان المسلمین و نگاهی که به این جریان در ایران وجوددارد گفت :درحال حاضر در ایران اخوان المسلمین مصر صرفا از زاویه مثبت مورد ارزیابی قرار می گیرد. به داستان همکاری اخوان و نظام سعودی در قبل از ۱۹۶۷ که ناصر در اوج قدرت بود همکاری سه جانبه امریکا اخوان و نظام سعودی در زمان فیصل و مخصوصا به نقش اخوان در انتخاب سادات به عنوان معاون و جانشین ناصر و نیز راستگرایی و امریکا گرایی سادات کمتر پرداخته می شود. اسناد فراوانی در این زمینه وجود دارد که کتاب های زیادی دراین باره نوشته شده است. چنانکه قبلا اشاره شد سعودی وسایر شیخ نشین ها در شرایط کنونی از به صحنه امدن اخوان استقبال نکرده اند. اما با توجه به سوابق تاریخی رابطه دو جانبه آنها و نیز ویژگی های اعتقادی اخوان که دارای رگه های نیرومند سلفی است این دو به نوعی کنار خواهند آمد.

سفیر اسبق کشورمان در مراکش همچنین به انتقادهایی که به سفر مرسی به عربستان صورت گرفته اشاره کرده و گفت: سفر مرسی به عربستان منتقدان مهمی داشت. بویژه آنکه مراسم استقبال از مرسی از جانب سعودی ها در سطح قابل قبول نبود و مهم تر آنکه به یکی از مهمترین مسائل دوجانبه یعنی هزاران مصری زندانی در سعودی در طی مذاکرات هیچ اشاره ای نشد. و مرسی در زمینه همکاری دینی و سیاسی دو کشور نکاتی بیان کرد که مورد انتقاد شخصیت های مستقل مصری قرار گرفت. که از آن نوعی گرایش و بلکه تعهد طائفی استنباط می شد. 

متن کامل کافه خبر با حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد مسجد جامعی را اینجا بخوانید

۴۹۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.