علت تاخیر افتتاح خط لوله اتیلن غرب چیست؟

آذرجزایری: در گفت وگو با مدیرعامل سابق پتروشیمی کاویان تاخیر در افتتاح این طرح تایید می شود اما در عین حال وی مشکل نشت گاز از لوله های هندی را تایید یا رد نمی کند و پاسخگویی بیشتر در خصوص جزییات اختلالات فنی را به مسوولان بالادست خود می سپارد.
به گفته بیرقی مدیرعامل سابق پتروشیمی کاویان، این خط لوله مهرماه به بهره برداری نمی رسد و علت آن ایجاد مشکل در مراحل اجرایی و تعمیرات خط است.
وی در عین حال اظهار امیدواری می کند که تا آبان ماه بتوان این خط لوله را به بهره برداری رساند. با اینحال مدیرعامل سابق پتروشیمی کاویان از ارائه جزییات تعمیرات و مشکل بوجود آمده خودداری و تاکید می کند این سوال باید از مدیریت توسعه پتروشیمی و یا شخص معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی پرسیده شود.
اما متاسفانه پیگیری ها از دفتر بیات مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای جویا شدن اینکه این مشکل همان نشت گاز از خطوط لوله خریداری شده از هندی است یا نه بی جواب ماند.
در شرایط فعلی نیز مسوولان پروژه در تلاشند تا پیمانکاری ایرانی انتخاب کنند تا مشکل مبهم خط لوله را حل کند تا هر چه زودتر این طرح مهر ماندگار آماده بهره برداری شود.

این درحالی است که طی سالهای گذشته به رغم توان داخلی مسوولان پروژه ها اقدام به واردات خط لوله از خارج از ایران بالاخص هند و چین کرده اند در حالیکه سه کارخانه لوله سازی در کشور توان تولید این لوله ها را دارند.
خط لوله اتیلن غرب نام یک خط لوله و مجموعه‌ای از کارخانه‌های پتروشیمی در غرب، شمال غربی و جنوب غربی ایران است.
در آبان ۱۳۸۱ تصمیم گرفته شد گاز اتیلن از منطقهٔ عسلویه در خاور استان بوشهر به استان خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی انتقال یابد.
تأمین‌کننده‌های اصلی اتیلن این خط لولهٔ ۱۲۰۰ کیلومتری، پتروشیمی کاویان در بوشهر و پتروشیمی اروند در خوزستان هستند.

با اینحال قرار است با راه‌اندازی این خط لوله تولیدات مجتمع‌های پتروشیمی جنوب ایران به مصرف صادرات برسد و تولیدات پتروشیمی غرب ایران افزون بر مصرف داخلی به کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکیه، گرجستان و ارمنستان نیز صادر شود.
برای تایید یا تکذیب نقش استفاده از لوله های هندی در بروز مشکلات موجود  در این پروژه، ممتاز  با دفتر مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تماس گرفت اما موفق به گفت وگو با معاون وزیر در امور پتروشیمی نشد.
 

/۲۲۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.