علل و درمان زردی نوزاد

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : زردی نوزاد زمانی است که بیلی روبین در خون بسیار است. بیلی روبین ماده زرد رنگ است که جایگزین سلول های قرمز می کند .

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از جام نیوز ؛ زردی نوزاد زمانی است که  بیلی روبین در خون بسیار است. بیلی روبین ماده زرد رنگ است که جایگزین سلول های قرمز می کند و سبب زردی پوست و سفیدی چشم می گردد به همین سبب اسم این بیماری زردی است  البته بیلی روبین می تواند از راه مدفوع خارج شود.

بالا بودن بیلی روبین در خون نوزاد طبیعی است. وقتی نوزاد در رحم مادر رشد می کند، جفت  جنین بیلی روبین را به خون نوزاد منتقل می کند. جفت,  اندامی است که جنین را به دیوارهای رحم متصل می کند تا جنین بتواند از طریق خون مادر, اکسیژن و مواد غذایی دریافت کند! بعد از تولد این کار را کبد نوزاد انجام می دهد که ممکن است مدتی طول بکشد. اوج زردی نوزاد در ۲ تا ۴ روز بعد از تولد نوزاد است و ممکن است تا دو هفته طول بکشد که معمولا بی خطر است.

زردی شدید نوزاد ممکن است رخ دهد اگر کودک شما دارای یک بیماری باشد که سبب افزایش تعداد سلول های قرمز خون شود و در بدن جایگزین شود، مانند:

اشکال سلول های غیر طبیعی خون
 عدم تطابق خون بین مادر و نوزاد
 سطح بالای سلول های قرمز خون  که در نوزادان کوچک برای سن حاملگی و بعضی از دوقلوها بیشتر رایج است
عفونت
فقدان (کمبود)برخی از پروتئین های مهم، به نام آنزیم

علائم های زردی:

رنگ زرد پوست که گاهی اوقات زردی از صورت آغاز می گردد و سپس پایین حرکت می کند تا به قفسه سینه، ناحیه شکم، پاهای نوزاد می رسد.

گاهی اوقات، نوزادان مبتلا به زردی  تغذیه ضعیف دارند.

درمان زردی نوزاد:

نوزادانی  که زردی دارد بهتر است بسیار زود درمان شود تا بیلی روبین ها در خون بسیار تر نشوند.

که یکی از راههای آن تغذیه نوزاد باشیر مادر است که ۱۲ بار در روز می تونه واقعا موثر باشه.

بعض از نوزادان باید در بیمارستان درمان شوند که  در آنجا بعد از یکی دو روز درمان می شوند.

گاهی اوقات چراغ های ویژه آبی نوزادانی که سطح بسیار بالایی زردی دارند استفاده می گردد. این فتوتراپی نامیده می گردد. این چراغ ها کمک می کنند تا  بیلی روبین ها در پوست از بین بروند. نوزاد در زیر نور مصنوعی در یک بستر گرم و محصور قرار داده می گردد که دمای بدن آن ثابت بماند و فقط یک پوشک وچشم بندهایی می پوشند که  از چشم محفاظت کند.

اگر سطح بیلی روبین ها در نوزاد کم باشد نیازی به ماندن در بیمارستان نیست چون در خانه هم می توان درمان کرد به طور مثال با قرار دادن نوزاد زیر نور مهتابی ویا استفاده از تخت خواب هایی که می درخشند استفاده کنید.

هر دو ساعت یکبار به نوزاد شیر دهید.

مرتبا میزان بیلی روبین در خون نوزاد را از طریق پزشک بررسی کنید.

و در آخر اینکه بعض از نوزادانی که به شدت زردی دارند و با موارد بالا درمان نشوند باید خونشان با خون تازه ای جایگزین شود.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.