عمادافروغ: تدبیر رهبر انقلاب ؛ علت تغییر فضای سیاسی

روز جمعه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا با شکوه و مشارکتی فوق العاده برگزار شد. البته حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات از پیش، قابل پیش بینی و حدس بود. من معتقدیم خلق حماسه سیاسی چند دلیل داشت.
نخست اینکه آرایش کاندیداها در این دوره از انتخابات بر خلاف آرایش های گذشته و یا حداقل بیشتر از آرایش های گذشته به مراتب طیفی تر بود. یعنی اینکه آرایش کاندیداها قطبی نبود و از تمام سلایق، کاندیداهایی در عرصه حضور داشتند. البته یاداوری این نکته که طیفی بودن کاندیداها، این اواخر بهم ریخت و تاثیر نامطلوبی گذاشت، لازم و ضروری است. یک طرف از جریانات سیاسی فضای بازی را بهم زد، و انتخابات را قطبی کرد در حالی که نباید چنین می کرد. کناره گیری آقای عارف بر خلاف انتظار بود و اقدامی متناسب با توسعه سیاسی نبود. لازمه تحقق سیاسی رخداد تفکیک است اما باید از لابلای تفکیک شاهد انسجام هم باشیم.
تفکیک بدون انسجام در اردوگاهی که شعار دموکراسی و توسعه سیاسی دارد صورت گرفت. این طیف سیاسی تنها ادعای توسعه سیاسی را دارد ولی رفتار تبارگرایانه از خود نشان می دهد. اینکه به گفته یک نفر کاندیدا بشویم و به توصیه همان شخص برویم رفتاری دموکراتیک نیست و نشان می دهد که این طیف خودش به توسعه سیاسی پایبند نیست. به هر حال آرایش در این دوره از انتخابات نسبت به گذشته طیفی تر بود و انتظار حضور حداکثری در انتخابات می رفت. طبیعی است که مردم موقعی پای صندوق های رای حضور فعال پیدا می کنند که نمایندگان ایشان در میان کاندیداها باشند.
مساله دیگری که کمک خیلی بالایی در تحقق مشارکت حداکثری داشت مواضع روشن و سرنوشت ساز مقام معظم رهبری بود. توجه به دیدگاههای مقام معظم رهبری درایت ایشان را نشان می دهد. همواره عده ای می خواهند ایشان را به نفع خود مصادره کنند؛ ولی ایشان در این دوره از انتخابات راه هرگونه سو استفاده را بستند از همان اول گفتند که به هیچ کدام از کاندیداها نظر ندارند و حتی به هنگام رای دادن نیز با بیان این جمله که حتی خانواده و فرزندانشان نیز از رای ایشان خبر ندارند، بار دیگر بر این مساله تاکید کردند و با اینکار ما را متوجه این عمل کردند که عرصه انتخابات عرصه حضور آزاد مردم است و در حضور آگاهانه و آزاد مردم کسی حق ندارد به هر نامی حتی به نام دین رائی را به کسی تحمیل کند.
نکته سوم و مهمی دیگری که در تحقق مشارکت حداکثری تاثیر گذار بود اقدام دیگری بود رهبر انقلاب انجام دادند و آن بیان این  نکته بود که حتی اگر از نظام حمایت نمی کنید برای حمایت از کشور در انتخابات شرکت کنید.
ایشان از میان مردمسالاری دینی، به مردمسالاری اهمیت بالایی می دهند حتی بنظر می رسد از دو کفه دینی و مردمسالاری رهبر معظم انقلاب بدون اینکه به جایگاه دینی مردمسالاری خدشه ای بپذیرند، به مردمسالاری اهمیت و توجه ویژه ای دارند که البته این موضوع باید بصورت پ‍ژوهشی و اکادمیک مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار بگیردبه همین دلیل من الان نمی خواهم ابعاد و ساختار این مساله را بیشتر تحلیل کنم.
یکی از شروط اساسی مردمسالاری این است که مردم بتوانند در سرنوشت خود ایشان تاثیر گذار باشند که مقام معظم رهبری این موضوع را بارها تاکید کردند. البته ناگفته نماند که تاکید رهبری بر اینکه اگر از نظام حمایت نمی کنید بخاطر کشور در انتخابات شرکت کنید به این معناست که مردم حق دارند نظامی را که خود ایشان تاسیس کردند، نخواهند والبته بنظر من جا انداختن این دیدگاه در بین مردم نه تنها به تضعیف نظام منجر نمی شود بلکه به محبوبیت نظام خواهد افزود.
در انتها باید گفت که مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ خرداد، مشارکت احساسی و هیجانی نبود بلکه حضوری کاملا آگاهانه بود.

نوشته عمادافروغ: تدبیر رهبر انقلاب ؛ علت تغییر فضای سیاسی اولین بار در ممتازنیوز، پورتال جامع آموزشی اطلاع رسانی کشور ، مجله اینترنتی ، خبر ، ورزش ،تکنولوژِی News,Sport پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.