عنکبوت کور در لائوس

محیط زیست > حیوانات– نوعی عنکبوت هانتسمن بدون چشم کشف شده است. این عنکبوت که نخستین نوع از این موجود است Sinopoda scurion نام گرفته است

به گزارش خبرگزاری مهر، این عنکبوت که طول پاهایش فقط شش سانتی متر و طول بدنش حدود ۱۲ میلی متر است، قطعا یکی از بزرگ‌ترین نمایندگان از این نوع جانور که بیش از هزار گونه دارد، نیست.

پیتر جاگر رییس بخش عنکبوت شناسی موسسه تحقیقات سنکنبرگ در فرانکفورت گفت: این عنکبوت را در غاری در لائوس حدود ۱۰۰ کیلومتری غار مشهور زی بانگ فای کشف کرده است.

وی اظهار داشت پیش از این عنکبوت‌هایی از این جنس در غارهای دیگری مشاهده شده بود اما همه آنها چشم داشتند و رنگ بدنشان کامل بود. و Sinopoda scurion نخستین عنکبوت هانتسمن است که چشم ندارد.

زندگی در مناطق تاریک موجب از بین رفتن چشم‌ها شده است. این سازگاری در دیگر گونه‌های عنکبوتی غار نشین نیز مشاهده شده بود. به گفته این دانشمند گونه‌های عنکبوت Sinopoda روند سازگاری با زندگی در غار را به پایان رسانده‌اند به طوری که از هشت چشم فعال به شش چشم، سپس به چهار و دو چشم و در نهایت به عنکبوت‌های کور تبدیل شده‌اند.

به گفته وی با کشف این عنکبوت‌های کور مجموعه موجودات بدون چشم در لائوس تکمیل شد. پیش از این ماهی و عقرب و خرچنگ کور این منطقه مشاهده شده بودند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.