عوارض کشیدن قلیان

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر روز ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر نقشین، فوق‌تخصص بیماری‌های ریه به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

هنگام کشیدن قلیان همان تنباکو و توتون سیگار مصرف می‌شود که هر دو نیکوتین و ماده قطران دارد و اعتیادآور است.گاهی مضرات قلیان بر سیگار پیشی می‌گیرد و گاهی ضرر سیگار بیشتر می‌شود.

به هر حال کشیدن دخانیات در هر دو حالت، خطرناک و اعتیادآور است و کسی که قلیان می‌کشد خود را در معرض خطر منواکسیدکربن قرار می‌دهد و جالب است بدانید که قلیان کشیدن، برابر با کشیدن صد نخ سیگار است.

مصرف قلیان اثرات مضری بر دو عضو حیاتی بدن، یعنی ریه‌ها و قلب دارد. سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، آمفیزم، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد و افزایش حملات آسم و ذات‌الریه برخی از خطرات مربوط به کشیدن قلیان است.

میزان و عمق دَم در حرکت آب قلیان، بسیار مهم است و با وجود این که قلیان کمتر مصرف می‌‌شود، اما حجم دودی که از طریق آن وارد بدن می‌شود، ده تا ۲۰ برابر دود ناشی از مصرف سیگار است.

مطالعات نشان می‌دهد که زمان کشیدن تنباکو با قلیان، بیش از پنج دقیقه سیگار است و کسی که قلیان می‌کشد، برای نیم ساعت یا بیشتر، حجم زیادی دود را وارد ریه خود می‌کند.این یک باور کاملا اشتباه است که دود قلیان از داخل آب رد می‌شود یا اگر شیر به جای آب بریزیم ضرر دود را کم می‌کند.

در هر صورت، کشیدن قلیان مانند سیگار، فرد را به نیکوتین معتاد می‌کند. این تصور کاملا اشتباه است که اگر دود قلیان وارد ریه نشود و فقط از راه دهان خارج شود، آسیبی به ریه‌ها نمی‌رساند، چون دود از طریق مخاط دهان و حنجره جذب بدن شده و آثار سوء خود را می‌‌گذارد. حتی در هوایی که دود قلیان آزاد می‌‌شود، افرادی که قلیان نمی‌کشند و در معرض دود قرار گرفته‌اند، در طولانی‌ مدت دچار عوارض آن خواهند شد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.