عوامل پیچ‌خوردگی پا و راه‌های درمان آن/ پیچ‌خوردگی همان شکستگی نیست

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : به نقل از یک متخصص ارتوپدی بعضی اختلالات ساختمانی در اشخاص می‌تواند عامل پیچ خوردگی مچ پا باشد.

دکتر علیرضا رحیم‌نیا در گفتگو با «سلامانه»، با بیان اینکه پیچ خوردگی مچ پا یکی از مشکلات و مصدومیت های ارتوپدی در اشخاص است، گفت:«به دنبال افتادن پا در چاله یا یک ناهمواری پا به سمت داخل می پیچد زیرا معمولا رباط پا مانع از پیچیدن پا به سمت خارج می‌شود.»

وی با اشاره به اینکه آسیب رباط بر اثر پیچ خوردگی سه نوع است، اظهار داشت:« در مرحله اول ممکن است رباط تنها کش آمده باشد و پارگی واضحی به چشم نمی‌خورد، در مرجله دوم پارگی ناکامل است و درمرحله سوم پارگی کامل اتفاق می‌افتد.»

این متخصص ارتوپد با بیان اینکه قبلا برای درمان همه انواع آسیب رباط بی‌حرکتی تجویز می شد، خاطرنشان کرد: «امروز تنها در آسیب سطح سوم پا گچ گرفته می‌شود و مچ بیمار بی‌حرکت می ماند اما در نوع اول و دوم با کمپرس های سرد و استراحت علائم زودتر بهبود می یابد. در این موارد زمینگیر شدن بیمار بسیار مطلوب نیست بلکه بیمار می‌تواند با بانداژ و عصا تا زمانی که درد اذیت نکند راه برود و با حرکت مچ پا به بالا و پایین کمک کند رباط کشیده شده و یا با پارگی ناکامل زودتر بهبود یابد.»

این استادیار دانشگاه بعضی اختلالات استخوانی را سبب ایجاد پیچ خوردگی مچ پا در اشخاص ذکر کرد و افزود:« بعضی اختلالت می‌تواند فرد را مستعد پیچ خوردگی کند. ضمن اینکه درمان نادرست پیچ خوردگی اولیه به ویژه اگر رباط پاره شده باشد نیز احتمال آسیب‌های بعدی را بیشتر می‌کند. از جمله کسانی که ممکن است با این مشکل روبرو شوند ورزشکاران حرفه‌ای می باشند که به سبب بازگشت زودهنگام به ورزش و یا پرهیز از گچ گرفتن ممکن است دچار آسیب بیشتر و شوند و حتی در مواردی نیاز به جراحی پیدا کنند.»

دکتر رحیم نیا با اشاره به اشخاصی که بسیار دچار پیچ خوردگی مچ پا می شوند، گفت:«پوشیدن کفش‌های ساقدار، انجام حرکات ورزشی خاص، فیزیوتراپی و تقویت حس وضعیت است. به این معنا که پای طبیعی احساس می‌کند که زیر پا چه وضعیتی است اما این احساس برای پایی که مدتی در گچ مانده و یا دچار بعضی مشکلات است تا حدودی مختل می‌شود.»

وی همچنین به بعضی بارور های اشتباه در خصوص پیچ خوردگی اشاره و خاطر نشان کرد:« پیچ خوردگی مچ پا در بین مردم ممکن است تعبیر به دردرفتگی شود اما این تعبیر کاملا اشتباه است، زیرا امکان ندارد مچ پا بدون شکستگی دچار دررفتگی شود. در واقع پا دارای سه قوزک است که برای در رفتن مچ پا حداقل دو قوزک آن باید بشکند. بنابراین آنچه به عنوان دررفتگی مصطلح است در واقع پیچ خوردگی است که فرد با درمان های نادرست توسط اشخاص ناوارد ممکن است دچار آسیب های جدی و حتی پارگی کامل رباط و شسکتگی استخوان شود.»

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.