غذاهایی که آلزایمر را دور می کند

۲۰ آبان ،
ممتاز نیوز : اشخاصی که مواد غذایی معینی را برای سلامتی مغز مصرف می کنند، حدود ۴۰درصد کمتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به آلزایمر می باشند.

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از کیهان ؛ تحقیقات نشان می دهد که دنبال کردن یک رژیم غذایی مناسب می تواند در پیشگیری از آلزایمر موثر باشد. رژیم غذایی شامل روغن زیتون، انواع مغزها به خصوص گردو و فندق، همچنین مصرف دو وعده ماهی در هفته به همراه قرار دادن بعضی از میوه های خاص و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه می تواند تاثیر فوق العاده ای در پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر یا کاهش سرعت پیشرفت آن داشته باشد.

روزی یک سیب بخورید
عامل اصلی ایجاد آلزایمر، رادیکال های آزاد اکسیدکننده می باشند که با افزایش سن بیشتر تولید می شوند. در سیب ماده آنتی اکسیدانی به نام «کورستین» وجود دارد که بیشترین مقدار آن در پوستش نهفته است. سیب قرمز در مقایسه با سیب زرد و سبز آنتی اکسیدان بیشتری دارد.
گردو و مغزهای مقوی
گردو را به نام «غذای مغز» نیز می شناسند و این فقط به خاطر شباهت آن به مغز نیست، بلکه به خاطر وجود امگا۳ فراوان آن است. آنتی اکسیدان گردو در بین آجیل ها از همه بیشتر است. پس مصرف گردو نیز می تواند از آلزایمر پیشگیری کند. البته سایر مغزهای موجود در خشکبار هم که حاوی امگا۳ می باشند برای پیشگیری از بیماری آلزایمر مفید می باشند، مانند بادام، در پوست بادام ویتامین E وجود دارد. این ویتامین، یکی از انواع آنتی اکسیدان ها است.
سالاد همراه با روغن زیتون فراموش نشود
روغن زیتون از بروز فراموشی و آلزایمر در اشخاص مسن جلوگیری می کند، ولی مکانیسم عمل آن ناشناخته است. به نظر می رسد اسیدهای چرب غیراشباع موجود در روغن زیتون می تواند سبب حفظ ساختار غشای سلول های مغزی شوند.
البته فایده زیتون تنها برای پیشگیری نیست، تحقیقات نشان داده کسانی که در سالاد از روغن زیتون استفاده کردند، ۳۰ تا ۴۰درصد در نشانه ها و علائم بیماری آلزایمر آنها بهبودی ملاحظه شد.
سبزیجات سبز
مصرف کم سبزیجات سبز رنگ سبب افت اسید فولیک خون و بروز لخته های خونی در مویرگ های مغز و آسیب به بافت مغز می گردد که فراموشی را در پی دارد.
لسیتین مغز را تامین کنید
سازمان بهداشت جهانی (WHO) سویا را «سلطان لسیتین» معرفی کرده است. زیرا کیفیت لسیتین گرفته شده از سویا از سایر ترکیبات بهتر و بالاتر می باشد.
مغز برای انجام فعالیت های طبیعی خود به استیل کولین نیاز دارد که منشا آن از لسیتین می باشد. ولی باید توجه داشت که اگر در دوران جوانی ذخیره کافی از لسیتین برای خود فراهم کرده باشیم، بسیار کمتر از دیگران دچار معضل کاهش حافظه خواهیم شد. پس بیائید از همین حالا به فکر ذخیره سازی و فراهم کردن توشه مغز برای زمان پیری باشیم.
چه چیزهایی را نخوریم؟
البته این رژیم غذایی برای پیشگیری از بیماری آلزایمر تنها شامل مواد غذایی که باید خورده شوند نمی شود بلکه باید از خوردن غذاهای چرب پرهیز کرد. پژوهشگران تصریح کردند که استفاده نکردن از بعضی مواد غذایی مانند اسیدهای چرب اشباع شده درگوشت قرمز و کره می تواند به طور جدی و موثر برای مقابله با آلزایمر مفید باشد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.