غذاهای سریع؛ عاملی برای دردهای پیش از قاعدگی


مصرف غذاهای سریع، کم تحرکی و چاقی از عوامل افزایش عدم تخمک‌گذاری و دردهای پیش از قاعدگی است.


غذاهای آماده

دکتر نیلوفر ترکی، متخصص زنان و زایمان، گفت: به سبب تغذیه غیر صحیح، عدم تخمک‌گذاری افزایش پیدا نموده و در زنان و دختران جوان شایع‌تر است.

وی درباره سبب دردهای پیش از قاعدگی اظهار نمود: ابتلا به فیبروم رحمی (رشد بیش از حد بافت رحم زنان در سن بچه داری) و تنبلی تخمدان از جمله عوامل درد در دوران پیش از قاعدگی است.

این گونه بیماران معمولاً ۱۰ روز تا دو هفته پیش از قاعدگی دچار ورم و درد در ناحیه پایین شکم می‌شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: به این گونه بیماران پیشنهاد می‌شود که در صورت ابتلا به چاقی، وزن خود را کاهش و تحرک خود را در صورت کم تحرکی افزایش دهند. علاوه بر آن در غذاهای خود کمتر از نمک و ادویه استفاده نمایند. ترکیبات محرک مانند کاکائو را نیز مصرف نکنند و استعمال مواد حاوی نیکوتین را کاهش دهند.

وی تاکید نمود: اگر این گونه اقدامات سبب کاهش درد رحم نشود معمولاً برای بیماران ترکیبات ویتامین E، و B1 یا B6 تجویز می‌شود البته داروهایی مانند «فمی کامفورت» نیز در تسکین درد تأثیر بسیاری دارد.

فیبروم رحمی درمان دارویی ندارد ولی مبتلایان به این بیماری باید هنگام

قاعدگی مصرف گوشت قرمز را کاهش و سبزیجات را افزایش دهند علاوه بر آن

تحرک بیشتری داشته باشند

این متخصص زنان و زایمان به زنانی که در دوران قاعدگی دچار خونریزی بسیار می‌شوند، پیشنهاد نمود: اگر این زنان چاق می باشند باید وزن خود را کاهش دهند. البته معمولاً انجام سونوگرافی برای آنان تجویز می‌شود تا تخمدان آن‌ها از نظر وجود کیست معاینه شود البته فیبروم رحمی، بزرگی رحم و ضخامت سطح داخلی آن نیز می‌تواند سبب خونریزی بسیار در دوران قاعدگی باشد.

وی افزود: وضعیت این بیماران معمولاً از نظر احتمال ابتلا به بیماری‌های بدخیم زنان بررسی می‌شود و در صورت مبتلا نبودن آنان به این بیماری‌ها برای این گروه از بیماران، پروژسترون تجویز می‌شود یا به آنان استفاده از قرص مفنامیک اسید همراه با قرص آهن پیشنهاد می‌شود.

ترکی در پایان اظهار نمود: فیبروم رحمی درمان دارویی ندارد ولی مبتلایان به این بیماری باید هنگام قاعدگی مصرف گوشت قرمز را کاهش و سبزیجات را افزایش دهند علاوه بر آن تحرک بیشتری داشته باشند.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: ایسنا

مطالب مرتبط:

نقش موثر تغذیه در کنترل سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

۸ ماده غذایی مفید برای بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی و درمان‌های غذایی

کاهش دردهای قاعدگی با گیاهان

بیماری های خاص زنان

گیاهان دارویی موثر بر سندرم پیش از قاعدگی

تاثیر ویتامین E در کاهش دردهای قاعدگی

زنجبیل، موثر در کاهش دردهای قاعدگی

تغذیه در سندروم پیش از قاعدگی

تغذیه و شیوه زندگی در PMS


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش تغذیه و آشپزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.