غذای دانشجویی چند نرخی می‌شود

جام جم آنلاین: وزارت علوم در شهریور سال ۹۰ بخشنامه‌ای را با عنوان «هدفمند کردن غذای دانشجویی» به تمام دانشگاه‌های کشور ابلاغ کرد که مطابق این بخشنامه، دانشگاه‌ها موظف می‌شدند تا کمیت و کیفیت غذای دانشجویی را تا پایان برنامه پنجم توسعه، ارتقا دهند.

در این بخشنامه بر بالا رفتن کیفیت غذای دانشجویی، ارائه حداقل دو نوع غذای دانشجویی در هر وعده غذایی، نظارت بیشتر مسوولان دانشگاه‌ها بر امر تغذیه دانشجویان و افتتاح رستوران‌های آزاد در مراکز آموزش عالی کشور تاکید شده بود اما به گفته کارشناسان آموزشی، با وجود گذشت چند ماه از ابلاغ این بخشنامه، هنوز هم بسیاری از مفاد آن اجرایی نشده است.

به طور مثال، هنوز هم در بسیاری از دانشگاه‌های کشور خبری از رستوران‌های آزاد نیست و بحث تنوع غذایی هم که باصراحت در همین بخشنامه به آن اشاره شده است، در بسیاری از دانشگاه‌های کشور اجرا نمی‌شود.

اما روز گذشته، کیوان مرادیان کوچک‌سرایی، رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از اجرای گسترده‌تر این بخشن امه در سال تحصیلی جدید خبر داد و در همین رابطه به ایسنا گفت: امسال مدنظر است سه نوع غذا در بین دانشجویان توزیع شود و بر این اساس، نرخ ژتون غذای دانشجویی به طور متوسط ۴۸۵ تومان درنظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: در این راستا یک نوع غذا در همین سطح و دونوع غذای دیگر یکی پایین‌تر از ۴۸۵ تومان و دیگری بالاتر از این رقم درنظر گرفته شده است که میزان دقیق دو سطح دیگر پس از تصویب نهایی اعلام می‌شود.

قیمت یک سنگگ؛ نرخ جدید غذای دانشجویی

در حالی که نرخ غذای دانشجویی در سال گذشته حدود ۲۰درصد افزایش یافت اما رییس صندوق رفاه دانشجویان، ضمن اعلام نرخ‌های جدید غذای دانشجویان، عنوان کرد: امسال هزینه غذای دانشجویی کمتر از سال گذشته و تنها اندکی افزایش یافته است و میزان افزایش به میزانی است که تقریبا به قیمت یک نان سنگک، یعنی ۶۰۰ تومان نزدیک می‌شود.

وی تصریح کرد: امسال تمامی دانشجویان می‌توانند ۱۰۰درصد از تسهیلات وام تغذیه استفاده کنند و پس از اتمام تحصیلاتشان در اقساط شصت ماهه آن را بازپرداخت کنند؛ این درحالی است که سال گذشته تنها ۲۰ درصد دانشجویان می‌توانستند از وام تغذیه استفاده کنند.

آیا امسال تنوع غذای دانشجویی رعایت می‌شود؟

سال گذشته، اولین سال اجرای بخشنامه «هدفمند کردن غذای دانشجویی» بود و در حالی که سلف سرویس دانشگاه‌ها می‌بایست حداقل دو نوع غذای متفاوت را به دانشجویان ارئه می‌داد اما در همین سال، بسیاری از دانشجویان نسبت به نبود تنوع غذایی در دانشگاه‌ها معترض بودند.

به طور مثال، در حالی که رییس صندوق رفاه دانشجویان مدعی است که «در سال تحصیلی گذشته، دانشگاه‌ها برنامه هفتگی غذا به دانشجویان ارائه می‌کردند و در هر روز دو نوع غذا بین دانشجویان توزیع می‌شد که طی آن نرخ غذا بین ۲۵۰ تا ۴۸۵ تومان تعیین شده بود و بر این اساس بسته به نوع غذای ارائه شده به دانشجو، نرخ ژتون‌ها بین این دو رقم از دانشجو دریافت می‌شد.»

اما مطابق گفته‌های دانشجویان دانشگاه الزهرا، دانشگاه تبریز و بسیاری از دانشجویان مراکز آموزش عالی کشور، همچنان بحث ارائه دو نوع غذای متفاوت در بسیاری از دانشگاه‌ها رعایت نمی‌شود.

علاوه بر آن، وجود رستوران‌های آزاد در دانشگاه‌ها نیز همچنان در حد یک ایده شیک، در بسیاری از مراکز آموزش عالی باقی مانده است و حتی در دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه زنجان، دانشگاه تربیت معلم و… دانشجویان بارها و بارها نسبت به پایین بودن کیفیت غذای دانشجویی اعتراض کردند.

دانشجویان باید نیمی از هزینه غذا را بپردازند

در حالی که همواره رایزنی‌ها بین دانشجویان و مسوولان صندوق رفاه دانشجویان بر سر کوچک‌ترین اختلاف قیمت غذای دانشجویی ادامه دارد، اما مطابق بخشنامه «هدفمند کردن غذای دانشجویی» باید دانشجویان تا پایان برنامه پنجم توسعه، حداقل نیمی از هزینه‌های واقعی غذاهای دانشجویی را پرداخت کنند!

حال باید دید در این شرایط جدید، آن دسته از دانشجویان کم بضاعت شهرستانی که به سختی از پس هزینه‌های خوابگاه و اجاره مسکن و… بر می‌آیند، آیا پرداخت نیمی از هزینه واقعی غذای روزانه، کمی برایشان دشوار نیست؟

امین جلالوند – ‌گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.