غرامت جنگ هشت ساله را باید عراق بدهد یا ما؟!

سید صادق روحانی: در سال ۱۹۹۱ خاویر پرز دکوئیار (دبیرکل وقت سازمان ملل متحد) رسماً بر اساس نظر گروه ناظر نظامی سازمان ملل متحد، عراق را آغازگر جنگ معرفی کرد. خسارات وارده به ایران در طول جنگ ۸ ساله ۹۷ میلیارد دلار برآورد شد. با این وجود تا سال‌ها پس از آن سخنی از دریافت غرامت از عراق از سوی ایرانیان مطرح نشد.

مسئله دریافت غرامت از عراق مسئله‌ای است که در سال‌های اخیر بسیار مطرح شده است. خیلی‌ها بر این باورند که دولت ایران باید اقدام جدی‌ برای دریافت خسارتی که عراقی‌ها در ۸ سال جنگی که علیه ایران به راه انداختند، بکند. این در حالی است که برخی هم معقتدند که برادری ما با عراقی‌ها – به دلیل دولت نوری المالکی- به معنی انصراف از این حق ایران است. ( مصاحبه حجت الاسلام سبحانی‌نیا نماینده مجلس شورای اسلامی در این باره را ایـــنـــــجـــــا بخوانید)

در حالی که حرف‌های متناقضی درباره گرفتن یا نگرفتن، پیگیری یا عدم پیگیری غرامت جنگ تحمیلی به ایران از سوی سیاست‌مداران ایرانی دیده می‌شود، در آن سوی میدان زمزمه‌هایی از دریافت غرامت عراق از ایران به خاطر جنگ تحمیلی شنیده می‌شود. (اینجا)

البته از روزی که ایرانیان مسئله دریافت غرامت از عراق را مطرح کردند مسئولین عراقی خواستار بخشیدن این غرامت بودند. به عنوان مثال جلال طالبانی رییس جمهوری عراق با این استدلال که صدام حسین نه تنها به مردم ایران که پیش از آن به مردم عراق حمله کرده، گفته بود: دولتمردان فعلی عراق از ایران انتظار دارند که غرامت جنگی این کشور را ببخشد( ایـــنـــجـــا ). وقتی اینگونه اظهارات مسئولان عراقی با واکنش مقتضی از سوی ایرانیان مواجه نشد، برخی از مسئولان عراقی پارا از این حد فراتر گذاشتند و خواستار دریافت غرامت جنگ از ایران شدند.

نام/ عنوان

تاریخ

اهم سخنان

طارق حرب/ حقوقدان عراقی

۱۱ مرداد۹۰

شورای امنیت هیچ قطعنامه‌ای که عراق را به پرداخت غرامت به ایران ملزم کند، صادر نکرده است. دسترسی به شورای امنیت و دستیابی به قطعنامه‌ای درباره پرداخت غرامت‌های جنگی مساله‌ای کاملا بعید است و ایران نمی‌تواند به آن دست یابد.( ایـــنــــجـــا )

زاله النفطجی/نماینده فراکسیون العراقیه

۱۲ مرداد ۹۰

این درخواست غرامت باعث ایجاد تنش میان دو کشور می‌شود. این عراق است که باید از ایران درخواست غرامت کند، زیرا ایران آغاز کننده جنگ بود.

علی شبر/ نماینده ائتلاف میهنی

۱۲ مرداد ۹۰

درخواست غرامت به دنبال افزایش عملیات نظامی ایران در اقلیم کردستان و گلوله‌باران روستای مرزی اعلام می‌شود.

رشید سلیمان/ نماینده ائتلاف کردستان

۱۲ مرداد ۹۰

درخواست ایران مستند به معاهده‌ها و قطعنامه‌های بین‌المللی نیست.

قاسم الاعرجی/ نماینده ائتلاف میهنی

۱۲ مرداد ۹۰

از دولت ایران می خواهم پرونده غرامت‌ها را باز نکند و همانند دیگر کشورها بدهی‌های خود را ببخشد.

طلال الزوبعی/نماینده پارلمان عراق

۱۸ مرداد ۹۰

ایران باید خسارت ۷۰۰ میلیارد دلاری به عراق پرداخت کند چرا که بر اساس اعلام سازمان ملل و کمیته‌های ویژه عراق در آن زمان خواهان صلح بوده اما ایران اصرار به جنگ داشت و به عراق حمله کرد و به دنبال آن ما هم از خودمان دفاع کردیم که این مساله یکی از حقوق ملت عراق به شمار می‌رود.(ایـــنـــجـــا)

عالیه نصیف/نماینده فهرست عراق آزاد

۳۰ تیر ۹۱

از دولت (عراق)می‌خواهم تا از ایران از تاریخ ارائه درخواست عراق به سازمان ملل برای توقف جنگ در سال ۱۹۸۲، غرامت دریافت کند. درخواست ایران از عراق در پرداخت غرامت ۳۶ میلیارد دلاری مخالف قوانین بین‌المللی و امری کاملا مردود است. این ایران است که باید به دلیل ادامه جنگ تا شش سال بعد غرامت پرداخت کند.(ایــنــــجــــا)


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.