غفلت کاندیداها صدای فعالان گردشگری را درآورد

مرور برنامه‌ها و وعده‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری به کلیدواژه‌ای از گردشگری نمی‌رسد؛ این غفلت صدای اعتراض فعالان گردشگری را بلند کرده است.

به گزارش ممتازنیوز، در بیشتر از ۱۰ روزی که تبلیغات هفت کاندیدای ریاست جمهوری از رسانه‌های رسمی آغاز شده است، تا کنون جز دو نامزد ریاست‌جمهوری که البته در کلیات به موضوع گردشگری اشاره کرده‌اند، سایر کاندیداها حتی در حد اشاره هم به صنعت گردشگری و موضوع سفر نپرداخته‌اند. در مناظره اقتصادی نیز نقش گردشگری در درآمد ارزی کشور و تولید ناخالص ملی به طور کامل نادیده گرفته شد و مغفول ماند.

با وجود این‌که سعید جلیلی، یکی از هفت نامزد ریاست‌جمهوری در کلیات برنامه‌اش، «طرح سفر برای هر خانواده ایرانی» را ارائه کرده و ابراهیم رئیسی که ایجاد اشتغال برای یک میلیون نفر را از رئوس برنامه‌هایش عنوان کرده، فقط یک بار در گفت‌وگویی رادیویی در اهمیت صنعت گردشگری و تعطیل‌بردار نبودن و ثروت‌آفرین بودن آن سخن گفته است، اما به عقیده کارشناسان و فعالان گردشگری، این‌طور نادیده گرفتن اقتصاد گردشگری و مصائب و مشکلات آن که بی‌ارتباط با نوع دیپلماسی سیاسی و چالش‌های کلان اقتصادی همچون تحریم و تورم نیست، گویای ناکارآمدی و نقص برنامه‌های اقتصادی نامزدهای ریاست‌جمهوری است.

از سویی، طرحی که سعید جلیلی برای سفر خانواده‌های ایرانی مطرح کرده بیشتر جنبه در دسترس قرار دادن سفر را برای عامه مردم نشانه گرفته و از جنبه اقتصادی و ارزش‌آفرینی آن در حوزه‌های اشتغال و تولید و توزیع ثروت غافل مانده است. این طرح بیشتر از آن‌که برنامه‌ای نجات‌دهنده و توسعه‌بخش برای صنعت گردشگری باشد،  تداعی‌کننده جنس برنامه‌های گردشگری در دوران ریاست اسفندیار رحیم‌مشایی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که بیشتر آن‌ها هم سرانجامی ناموفق داشت.   

در بین هفت کاندیدا، عبدالناصر همتی که در زمان ریاست بانک مرکزی، زیرمجموعه‌اش در اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا در حمایت از گردشگری کارنامه موفقی نداشته، اما چندین‌بار به طور مستقیم در جریان مشکلات گردشگری به‌ویژه در دوران کرونا قرار گرفته و این انتظار از او می‌رفت که با شناخت هرچند حداقلی که از مصائب گردشگری پیدا کرده، دست‌کم به چالش‌های گردشگری اشاره می‌کرد و برنامه و راهکاری برای آن ارائه می‌داد، هنوز در برنامه‌های خود هیچ جایگاهی برای صنعت گردشگری قائل نشده است. برنامه‌های سایر کاندیداهای ریاست‌جمهوری نیز از این قاعده مستثنا نبوده و عاری از هرگونه توجه به گردشگری است؛ صنعتی که زمانی قرار بود جایگزینی برای درآمد کاهش‌یافته نفت باشد.

تا این‌جا برخوردِ کاندیداهای ریاست‌جمهوری با گردشگری، که در یک سال گذشته بنا بر آمار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فقط از محل شیوع ویروس کرونا بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان خسارت دیده و بیش از یک میلیون نفر بیکار داشته، آینده‌ مبهم و نگران‌کننده‌ای را برای اهالی گردشگری رقم زده است، به‌ویژه پس از تجربه‌ای که با آن حجم از شعار و وعده بی‌سرانجام برای صنعت گردشگری دارند.

عقیده کارشناسان گردشگری بر این است که غفلت نامزدهای ریاست‌جمهوری از اقتصاد گردشگری نشانه ناآگاهی آن‌ها از اسناد بالادستی کشور و اقتصاد گردشگری است؛ چرا که در دنیای امروز، بدون درنظر گرفتن اقتصاد و اشتغال گردشگری، طرح اقتصادی کشور تکمیل نمی‌شود و پیش نمی‌رود.

جمشید حمزه‌زاده ـ رییس جامعه هتلداران ایران ـ در روزهای گذشته با داغ شدن مناظره‌های کاندیداها، اظهار کرد: نشانی از برنامه‌ای جدی و متمرکز روی گردشگری، نزد هیچ کاندیدایی دیده نشد. در حالی که کمترین انتظار از کسی که می‌خواهد برای رسیدن به جایگاه ریاست قوه مجریه وارد رقابت شود، توجه ویژه به سند چشم‌انداز توسعه کشور به عنوان سندی بالادستی است. در برنامه توسعه، گردشگری از جایگاهی متفاوت از آن‌چه قبلا بوده، برخوردار است. با توجه به این جایگاه بدیهی است که بخش ویژه‌ای از برنامه‌های هر داوطلب باید به این صنعت و توسعه آن اختصاص پیدا کند.

او گفت که در این روزها تنها یکی، دو کاندیدا در حد اشاره به اهمیت گردشگری حرف‌های گذرایی زدند، با این مضمون که گردشگری مهم است و ظرفیت‌های خوبی دارد و باید به آن توجه شود. تکرار این مکررات دردی از این صنعت دوا نمی‌کند و راه به جایی نمی‌برد.  

حمزه‌زاده شأن گردشگری را بالاتر از اشارات جزئی برخی کاندیداهای ریاست‌جمهوری دانست و گفت که ما منتظریم ببینیم داوطلبان محترم انتخابات ریاست‌جمهوری هر کدام چه اندازه از اتاق فکر خود را به بهره‌برداری کشور و مردم از صنعت گردشگری اختصاص داده‌اند؛ صنعتی که به جرات می‌توان گفت قادر است اقتصاد کشور را متحول کند، سبب ارتقای سطح معیشت مردم شود و خط فقر را در جامعه پایین بیاورد.

الیار عاصمی‌زاده ـ رییس شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ـ نیز پس از مناظره نخست نامزدهای ریاست‌جمهوری با موضوع اقتصاد در توئیتی این‌چنین واکنش نشان داد که مشاوران گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع دستی ستادهای انتخاباتی دقیقا چه کارهایی داشتند که در مناظره با محوریت اقتصادی صحبت و برنامه‌ای از این حوزه نشده است.

برخی کارشناسان و فعالان گردشگری همچنان امید دارند کاندیداهای ریاست‌جمهوری در مناظره‌های بعدی، به‌ویژه در بخش فرهنگ، هرچند گردشگری را متعلق به اقتصاد می‌دانند اما شاید به واسطه موضوع میراث فرهنگی، از گردشگری حرف بزنند و برنامه اصولی و شفاف‌تری برای آن داشته باشند و نقش آن را در اقتصاد، اشتغال و تولید ناخالص ملی کشور نادیده نگیرند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.