فاز اول پتروشیمی کاویان و بلندترین خط لوله اتیلن جهان افتتاح شد

۹ م دیماه ،

Hamid Forotan (2 of 2).jpg

با حضور رئیس جمهور فاز اول پتروشیمی کاویان به عنوان یکی از بزرگترین مجتمع‌های تولید اتیلن به طور رسمی افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود احمدی نژاد صبح امروز (شنبه) با حضور در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در عسلویه، ضمن افتتاح فازهای اول پتروشیمی کاویان به عنوان یکی از طرح های مهر ماندگار، در بازدید از بخش های مختلف این پروژه و گفت و گو با مدیران، مهندسان و متخصصان اجرای آن، در جریان روند اقدامات و فعالیت‌های انجام شده برای بهره برداری فاز اول و چگونگی برنامه ریزی‌ها برای راه اندازی فازهای بعدی مجتمع پتروشیمی کاویان و خط لوله انتقال اتیلن قرار گرفت.

پتروشیمی کاویان دارای ۲ واحد تولید اتیلن هر کدام به ظرفیت یک میلیون تن در زمینی به مساحت ۴۳ هکتار احداث شده است و هزینه ای بالغ بر ۳۹۰ میلیون دلار به علاوه ۴۵۰ میلیارد تومان احداث شده است.

اتیلن تولیدی در پتروشیمی کاویان، از طریق خط لوله اتیلن غرب به مجتمع های پتروشیمی اندیمشک، کرمانشاه، کردستان، مهاباد، میاندوآب و تبریز ارسال خواهد شد و مازاد تولید در پتروشیمی‌های منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عملیات اجرایی مجتمع پتروشیمی کاویان در سال ۱۳۸۵ آغاز شده است که با بهره برداری از این واحد پتروشیمی علاوه بر تامین خوراک خط لوله اتیلن غرب، سالانه حدود دو میلیون و ۱۸۰ هزار تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور افزوده می گردد.

بیشتر تجهیزات مورد نیاز ساخت این طرح ملی از سوی سازندگان داخلی تولید شده است و با این که در مراحل اولیه قرار بود طرح این پتروشیمی کپی سازی شود، با طراحی تازه مهندسان ایرانی بطور بومی احداث و به بهره برداری رسیده است.

فاز اول طولانی ترین خط لوله انتقال اتیلن جهان افتتاح شد

امروز همچنین با حضور رئیس‌جمهور فاز اول طولانی ترین خط لوله انتقال اتیلن جهان با ظرفیت انتقال ۲٫۵ میلیون تن اتیلن در سال در عسلویه افتتاح و به بهره برداری رسید.

احمدی‌نژاد صبح امروز (شنبه) در جریان سفر به منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در عسلویه با حضور در ایستگاه اول تقویت فشار خط لوله انتقال اتیلن غرب کشور که یکی از پروژه‌های مهر ماندگار کشور به شمار می رود فاز اول این خط لوله را افتتاح کرد.

ظرفیت نهایی خط لوله اتیلن غرب کشور حدود ۳٫۵ میلیون تن در سال است که در حال حاضر علاوه بر خط لوله، ساخت ایستگاه های تقویت این خط لوله پتروشیمیایی به پایان رسیده است.

خط لوله انتقال اتیلن غرب کشور، اتیلن تولیدی در مجتمع پتروشیمی کاویان را به مجتمع های پتروشیمی اندیمشک، لرستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، همدان، مهاباد و تبریز انتقال داده و مازاد تولید نیز در پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

براساس پیش‌بینی‌های به عمل آمده با بهره برداری نهایی از خط لوله اتیلن غرب و ساخت ۱۱ مجتمع پتروشیمی در مسیر این خط لوله در مجموع بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور افزوده خواهد شد.

خوراک مجتمع های پتروشیمی ها مسیر خط لوله اتیلن غرب کشور در فاز اول از طریق پتروشیمی کاویان (الفین ۱۱) به ظرفیت ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار تن و مجتمع پتروشیمی مروارید با تولید یک میلیون و ۵۰ هزار تن اتیلن در سال تامین می گردد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.