فاسدترین دیوانسالاری آسیا در کدام کشور است؟

۰۶م آذر ،

یک کارشناس آسیا می گوید: از نظر فساد اقتصادی و سیاسی نیز در میان ۱۸۳ کشور جهان، برمه رتبه ۱۸۰ را دارد و یکی از فاسدترین دستگاه های دیوانسالاری در جهان را داراست.

کارشناس آسیا و شبه قاره در یادداشتی برای سرویس بین الملل خبرآنلاین با عنوان: “چرا اوباما به برمه رفت؟” ضمن بررسی تاریخچۀ کشور برمه می نویسد: از نظر فساد اقتصادی و سیاسی نیز در میان ۱۸۳ کشور جهان، برمه رتبه ۱۸۰ را دارد و یکی از فاسدترین دستگاه های دیوانسالاری در جهان را داراست. کشوری که روزگاری بزرگترین صادر کننده برنج در جهان بود، امروزه دومین تولید کننده تریاک در جهان به شمار می رود.
تیشه یار در ادامه می افزاید: برمه پای ثابت گزارش های سالانه دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل است و قبل از اعمال خشونت نسبت به مخالفان سیاسی، بحث قاچاق انسان، بهره کشی از کودکان و برده داری جنسی توسط نظامیان نیز در این کشور به مشکلی جدی تبدیل شده است. درست همین دو هفته پیش، دستیار ویژه باراک اوباما در امور حقوق بشر در تارنمای کاخ سفید نوشت که “حقوق بشر در بخش های گوناگون برمه، به ویژه علیه زنان و کودکان، به طور گسترده همچنان زیر پا گذاشته می گردد.” به این ترتیب، به سختی می توان گفت که دولتی اصلاح طلب و مردم سالار در برمه بر سر کار آمده تا منافع مردم این کشور را تامین کند و شایسته برقراری روابط سیاسی دوستانه با دیگر کشورهای جهان باشد.
این کارشناس شبه قاره می نویسد: جالب آنکه، با وجود تحریم های گسترده کشورهای اروپایی و آمریکا علیه این کشور، دولت های آسیایی، به ویژه چین و هند، که دو همسایه بزرگ برمه به شمار می آیند، بدون توجه به این تحریم ها، در سال های قبل سرمایه گذاری های گسترده ای به ویژه در بخش منابع معدنی و انرژی در این کشور انجام داده اند و مهمترین تامین کنندگان درآمدهای اقتصادی دولت برمه به شمار می آیند. کشورهای جنوب شرق آسیا نیز بیش از یک دهه است که برمه را به مجمع منطقه ای ملل جنوب شرق آسیا فراخوانده اند و با دولت این کشور در حال همکاری می باشند.

متن کامل یادداشت ماندانا تیشه یار را اینجا بخوانید 


sadkhabar.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.