فاصله نرخ ساخت مسکن در کشور و تهران

۳۱فروردین۱۳،

سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تعرفه تازه خدمات مهندسی را بر مبنای هزینه ساخت هر مترمربع واحد مسکونی اعلام کرد.

در حالی که پیش از این سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران هزینه ساخت هرمترمربع واحد مسکونی برای سال ۹۲ در پایتخت را رقمی معادل ۶۴۰ هزار تومان اعلام کرده بود، سازمان نظام مهندسی کشور، این رقم را برای کل کشور مترمربعی ۵۰۰ هزار تومان تعیین کرده است که به این ترتیب، ساخت وساز در تهران حداقل ۲۸ درصد گران تر از سایر شهرها برآورد شده است.

این تعرفه، برای ساختمان های ۳ تا ۵ طبقه اعلام شده است. براین اساس، هزینه ساخت هرمترمربع واحد مسکونی در اکثر ساخت وسازهای پایتخت که در سه تا پنج طبقه احداث می گردد، از سوی نظام مهندسی تهران مترمربعی ۶۰۰ هزار تومان برای سال ۹۲ اعلام شده است.

این در حالی است که در ساخت وسازهای کم ارتفاع – ۱ و ۲ طبقه، هزینه ساخت کشوری، مترمربعی ۴۵۰ هزار تومان تعیین شده که ۳۱ درصد کمتر از هزینه اعلام شده برای ساخت هرمترمربع ساختمان مشابه در پایتخت است.

همچنین، هزینه ساخت واحد مسکونی در ساخت وسازهای بلند مرتبه – ۱۶ طبقه به بالا – برای ساخت و سازهای کشوری، مترمربعی ۸۳۰ هزار تومان از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اعلام شده که این رقم نیز ۱۷ درصد کمتر از هزینه یک میلیون تومانی ساخت هر مترمربع ساختمان بلند مرتبه در شهر تهران است.

همچنین براساس مصوبه تازه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تعرفه خدمات مهندسی مهندسان ناظر نیز مشمول ۴۰ درصد افزایش برای سال ۹۲ نسبت به تعرفه سال قبل شده است.


– برگزیده
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.