فرجی راد: ترامپ و پمپئو به سیم آخر زده اند/اقدام آمریکا وجاهت قانونی ندارد

سفیر سابق کشورمان در نروژ تاکید کرد: پمپئو با تحریک ترامپ و با چنگ و دندان تلاش می کند تا فشار بیش تری به ایران آورده و ایران را پای میز مذاکره بکشاند .

عبدالرضا فرجی راد در گفت و گو با ایسنا درباره اقدام آمریکا برای فعال سازی مکانیسم ماشه علیه ایران گفت: این اقدام آمریکا وجاهت قانونی ندارد، به این علت که اروپایی ها، روس ها و چینی ها شدیدا عکس العمل نشان دادند و در واقع اقدام آمریکا از زمان تاسیس شورای امنیت و سازمان ملل بی سابقه است.

وی تصریح کرد: تمام ساز و کارها در برجام روشن است و نوشته شده که باید چه کاری انجام داد، کشوری که خودش به عنوان اولین کشور از برجام خارج شده و تعهدات را انجام نداده و حتی هفته گذشته سایر اعضای شورای امنیت با پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آن مخالفت کرده اند خواستار اجرای مکانیسم ماشه شده است.

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین بیان کرد: همه این تحولات نشان می دهد با توجه به نزدیک بودن انتخاب آمریکا، هم ترامپ و هم پمپئو به سیم آخر زده اند، به ویژه پمپئو که ترامپ را تحریک می کند و ماه های آخر وزارت خود را می گذراند تلاش می کند با چنگ و دندان هر اقدامی را انجام دهد تا بتواند فشار بیشتری را به ایران وارد کند و ایران را پای میز مذاکره بکشاند.

این استاد ژئو پلیتیک دانشگاه افزود: با موضع گیری محکمی که جوزف بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین چینی ها با یک سیاست تهاجمی و نیز موضع گیری روس ها، بعید است که آمریکا بتواند موفق شود، کاخ سفید و پمپئو با توجه به این که ماه های آخر دولت ترامپ است می خواهند دستاوردی داشته باشند و چون در شورای امنیت موفق نشدند می خواهند از طریق مکانیسم ماشه و برگرداندن تحریم های سازمان ملل و شورای امنیت اقدامی انجام دهند که قطعا رای نخواهند آورد.

فرجی راد خاطرنشان کرد:  آمریکا تلاش می کند تا کشورها را تحت فشار قرار دهد و عمل خود را تحمیل کند اما تا بخواهند کاری انجام دهند به انتخابات آمریکا رسیده ایم و تا اندازه ای سرگرم انتخابات و جار و جنجال انتخاباتی و به یکدیگر پرخاش کردن هستند که بعیده به جایی برسند و مگر این که مجدد انتخاب شوند که آن هم بعید است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.