فرسایش خاک در ایران ۳برابر شاخص جهانی

دوشنبه ۱۵ خرداد – ۱۲:۲۶:۳۳ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

معاون مناطق خشک و نیمه خشک سازمان جنگل ها خبر داد:

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- معاون مناطق خشک و نیمه خشک سازمان جنگل ها و منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت:فرسایش خاک در ایران را ۳برابر شاخص جهانی دانست و گفت:در حال حاضر سالانه ۵/۲میلیارد تن از خاک کشور برابر آمار به دست آمده فرسایش می یابد.
پرویز گرشاسبی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آریا اظهار داشت:فرسایش آبی کشور بیش از ۵/۱۶تن در هکتار است. در حالی که میزان شاخص جهانی فرسایش آبی بین۵تا۶تن درهکتارمی باشد و کشورما با شاخص جهانی فرسایش فاصله زیادی دارد.
وی ضمن بیان افزایش روند فرسایش آبی طی سه دهه اخیردر کشور گفت:در شرایط فعلی فرسایش آبی در سطحی معادل ۱۲۵میلیون هکتار خارج از حد طبیعی است که با تشدید روند فرسایش میزان نفوذ پذیری خاک بطور تصاعدی کاهش یافته و میزان هرز آب های سطحی سریع و مخرب افزایش می یابد و از دسترس خارج می گردد.
معاون مناطق خشک و نیمه خشک سازمان جنگل ها عنوان کرد:متاسفانه در شرایط فعلی سیکل فرسایش خاک در کشورما بیشتر از خاک زایی است.و تا زمانی که عامل خاک زایی با فرسایش خاک برابری نکند این مشکل پا برجا خواهد ماند . چرا که علاوه بر عدد۱۲۵ میلیون هکتار فرسایش آبی ۳۴میلیون هکتار نیز در معرض فرسایش بادی قرار دارد.بنابر این باید روی فرسایش خاک به صورت جدی کار شود.
وی با اشاره به اینکه اراضی بیابانی کشور در ۱۸ استان و ۱۸۳ شهرستان واقع شده‌اند، در ادامه با بیان اینکه طی چهار دهه اخیر اقدامات بسیار مناسبی در جهت کنترل بیابان‌های کشور صورت گرفته است، افزود: تا کنون در سطح دو میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از کل اراضی بیابانی کشور جنگل‌ کاری انجام شده است بطوری که این جنگل‌ها اکنون با عنوان جنگل‌های دست کاشت مستقر هستند.
گرشاسبی در ادامه با بیان اینکه در بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی بیابانی کشور طی چهل سال گذشته عملیات مالچ پاشی انجام شده است، اضافه کرد: همچنین در طول این مدت در سطح ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی اطراف اراضی کشاورزی بادشکن ایجاد شده ضمن اینکه در ۹ هزار کیلومتر از مسیر راه‌ها و در حدود ۱۰ هزار کیلومتر از اطراف کانال‌های آبیاری اقدامات بیولوژیک انجام شده است.
وی ضمن بیان اینکه۵۰ درصد فرسایش موجود خاک کشور ناشی از عدم بهربرداری صحیح از سرزمین است.عنوان کرد: نیمی از فرسایش خاک  توسط عوامل انسانی و دامی رقم می خورد و مابقی فرسایش را باید در عوامل جوی جستجو کرد.به همین خاطر برای رفع این مشکل باید مسولین امر برنامه ریزی نمایند تا طبق افق بیست ساله فرسایش خاک به عدد تک رقمی در هکتار برسد. 

کدM-ch2531

 

 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۰۴۱۲۲۶۳۳۰۶۹


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.