فرهاد مشیری رکورددار کرستیز چهاردهم شد

۲۹فروردین۱۳،

شب دوم چهاردهمین حراج کریستیز برپا شد

۸۵ در صد آثار شب دوم چهاردهمین حراج کریستیز به فروش رفت اما همچنانکه انتظار می رفت رقیبی برای فروش یک میلیون دلاری فرهاد مشیری در شب اول پیدا نشد و عنوان رکورد دار این دوره یه یک هنرمند ایرانی تعلق گرفت.

به گزارش هنرآنلاین ساعت هفت بعد از ظهر ۱۷ آوریل ۲۰۲۴ (۲۸ فروردین ) سالن گودفین هتل امارات تاورز دوبی صحنه برپایی شب دوم حراج کریستیز در چهاردهمین دوره اش بود ؛شبی که اعداد فروش از ۱۴۰ هزار دلار بالاتر نرفت و با وجود اینکه چهارفروش بالای این شب از آن عرب ها شد، اما ۱۹ اثر از ایرانی ها به فروش رسید که در این میان آثار “حسین زنده رودی “،”فرهاد مشیری”،”پرویز تناولی “،”کوروش شیشه گران “،”رکنی حائری زاده “و “علی شیرازی ” فراتر از قیمت های پیشنهادی کاتالوگ حراج با بیشترین افزایش فروخته شدند .

دراین شب که باز هم “رضا کیانیان ” مهمان ویژه حراج بود اثر “کیالی ” هنرمند درگذشته سوری ۱۴۰ هزار دلار ،”صفان داحول” هنرمند دیگر سوریه ای ۱۱۸ هزار دلار ،اثر “گریگوسیان ” لبنانی ۱۱۲ هزار دلار و “ایمن بلبکی ” هنرمند جوان لبنانی ۱۰۶ هزار دلار به فروش رسید .

اما سرآمد فروش هنرمندان ایرانی در این شب ،نقاشی خطی با عنوان ابیانه اثر “حسین زنده رودی ” بود که ۸۱هزارو ۵۰۰ دلار به فروش رسید. رکورد دیگر این شب به نقاشی بسیار کوچک ۳۰ در ۳۰ سانتی متری فرهاد مشیری تعلق گرفت که پرتره یک مرد در زمینه قرمز رنگ بود و تقریبا چهاربرابر قیمت پایه ،۴۵ هزار دلار فروخته شد . نقاشی “رکنی حائری زاده ” ۴۴ هزار دلار ،اثری از “کوروش شیشه گران “۳۲ هزار۵۰۰ دلار، نقاشی خطی از “نصرالله افجه ای ” ۳۰ هزار دلارو اثری از “مسعود عربشاهی”۲۲ هزار ۵۰۰ دلاربه فروش رسیدند .

سه مجسمه کوچک از “پرویز تناولی ” به رغم ابعاد بسیار کوچکشان با فروش های خوبی همراه شدند : اثر برنزی “پیامبر عشق”۳۵ هزار دلار،اثر سرامیکی بسیار زیبا و فانتزی “پرنده آبی ” ۲۷ هزار ۵۰۰ دلار و کارسرامیکی دیگری که نامی نداشت اما فیگور حیوانی را به نمایش می گذارد ۲۲ هزار ۵۰۰ دلار خریداری شدند.

عکسی چشمگیر از “عباس کیارستمی ” فیلمساز جهانی ایران که به بدون عنوان بود و در سال ۲۰۰۸ در ابعاد ۱۶۴ در ۸۲ سانتی متر روی بوم خلق شده است و پهنه وسیعی از درختانی که بر روی آنها کلاغ نشسته را به تصویر می کشد ، ۳۲ هزار دلار فروخته شد و نقاشی خط سبز رنگ “علی شیرازی ” حتی با عبور از قیمت پیشنهادی کاتالوگ حراج ۲۱ هزار و ۵۰۰ دلار به فروش رسید، تابلویی که این بیت معروف خیام را “ای دوست بیا تا غم فردا نخوریم / وین یکدم عمر را غنیمت شمریم ” به سبک شیرازی بر اساس فرم حروف و کلمات در خود مستتر داشت .

در شب دوم چهاردهمین حراج کریستیز همچنین آثاری از “پوران جینچی” ۲۰ هزار دلار ،”فرزادکهن ” ۱۵ هزار دلار،”شادی قدیریان” ۱۱ هزار و ۵۰۰ دلار ،”پویا آریان پور ” هفت هزار ۵۰۰ دلار ،”جلال سپهر” هفت هزار ۵۰۰ دلار ،”بابک کاظمی ” هفت هزار دلار ،”پرستو فروهر ” پنج هزار دلار و “امیر علی قاسمی ” چهار هزار دلار به فروش رسیدند .

پانزدهمین دوره حراج کریستیز اواسط پاییز در دوبی برگزار خواهد شد .

انتهای پیام/

۳۲/۳۱


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.