فشارهای آمریکایی برای تمدید ۲۰ ساله قرارداد یک معدن طلا در اندونزی ادامه دارد

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از جاکارتا به نقل از سایت خبری کمپاس، شرکت فری پورت بر اساس قرارداد سال ۱۹۹۱ با دولت اندونزی، امتیاز برداشت از معادن طلا واقع در منطقه پاپوا اندونزی را تا سال ۲۰۲۴ به خود اختصاص داده است.

در این گزارش آمده است: این شرکت تلاش می کند این قرارداد را تا سال ۲۰۴۱ تمدید کند.

مقامات شرکت آمریکایی با ادعای اینکه می خواهند تا سال ۲۰۴۱ میلادی ۱۶میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار در پایوا سرمایه گذاری کنند، خواهان تضمین دولت به معنای تمدید قرارداد بهره برداری از معدن طلا هستند، در حالیکه با قوانین وضع شده در اندونزی پس از دوره اصلاحات، راه تمدید قرارداد دشوار شده است.

سایت خبری دیتک نیوز نیز نیز به نقل از ‘هاتا راجاسا’ وزیر ارشد هماهنگ کننده امور اقتصادی اندونزی، از تلاش دولت برای مذاکره با شرکت آمریکایی فری پورت برای بازپس گیری ۵۱ درصد سهام برداشت طلا از معادن منطقه پاپوا اندونزی خبر داد.

اکنون فقط یک درصد از سود برداشت طلا از این منطقه به دولت اندونزی اختصاص می یابد و بقیه توسط شرکت آمریکایی از این کشور خارج می شود، که این وضع برای دولت و مردم قابل قبول نیست و به همین دلیل دولت برای دریافت ۵۱ درصد سهام و سود برداشت طلا از این شرکت آمریکایی تلاش می کند.

یکی از غنی ترین و عظیم ترین منابع طلا دنیا در منطقه پاپوا اندونزی وجود دارد و فری پورت با امضای قراردادی که شبه استعماری توصیف شده، سال ها است که ثروت پرجمعیت ترین کشور مسلمان دنیا را در اختیار خود گرفته است.

یکی از تحلیلگران اقتصادی اندونزیایی نیز معتقد است به دلیل فشارهای دولت به این شرکت آمریکایی برای احقاق حقوق مردم اندونزی، واشنگتن تلاش می کند افزون بر مستقر کردن نظامیان خود در داروین استرالیا، با محکوم کردن جاکارتا براساس ادعای عدم رعایت حقوق بشر در پاپوا و سرانجام جدا نمودن این منطقه از اندونزی، به اقدامات استعمارگرانه خود ادامه دهد.

آساق**۳۳۵/۱۵۰۴/۱۵۱۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۷۴۷۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.