فشار پکن بر واشنگتن نتیجه داد

رسانه های خارجی از خارج شدن “گوانگ چنگ” از سفارت آمریکا در پکن در پی فشارهای چین بر امریکا خبر می دهند.

به گزارش مهر به نقل از روزنامه دیلی تلگراف، “چن گوانگ چنگ” که با فرار از بازداشت خانگی و پناه بردن به سفارت آمریکا در پکن، تنشها میان ایالات متحده- چین را به اوج خود رسانده بود از سفارت آمریکا خارج شد.

درهمین رابطه “گری لاک” سفیر آمریکا در چین در تماس با روزنامه واشنگتن پست با تایید این خبر گفت: چن بنا بردرخواست خود از سفارت خارج شده و به بیمارستان پکن رفته است.

لاک اولین مقام رسمی آمریکا به شمار می رود که به حضور لانگ چنگ در سفارت آمریکا درپکن اعتراف می کند. در روز های گذشته خبرهای زیادی درباره پناه بردن این مخالف دولت چین به سفارت آمریکا منتشر شده بود، اما هیچ یک از مقامات آمریکایی این موضوع را تایید نکرده بودند.

ظهر امروز دولت چین خواستار معذرت خواهی آمریکا به دلیل پناه دادن به “گوانگ چنگ” شده بود. وزارت امور خارجه چین با صدور بیانیه ای در این رابطه اعلام کرد : باید تاکید شود که  پناه دادن “گوانگ چنگ” یک امر غیر قانونی بوده است.

در ادامه این بیانیه آمده است : سیاست واشنگتن دخالت در امور داخلی چین است و این موضوع کاملا برای پکن غیر قابل قبول است. چین خواستار آن است به دلیل این کار آمریکا معذرت خواهی کرده و افرادی را که مسئول پناه دادن به چن هستند، تنبیه کند.

به نظر می رسد که فشار چین بر آمریکا درآستانه برگزاری نشست سالانه دو کشورکه فردا برگزارمی شود سبب شده تا آمریکا با رها کردن این مخالف دولت چین، خود را از فشارهای پکن خارج کند.

یکی از مهمترین محورهای مذاکرات فردا، روابط تجاری چین و آمریکاست و از آنجا که کسری تجاری آمریکا در قبال چین به میلیاردها دلار می رسد واشنگتن در پی آن است تا پکن را متقاعد به افزایش ارزش پول رایج خود ( یوآن ) در برابر دلار کند از همین رو سعی می کند تا در آستانه این مذاکرات مهم از ایجاد تنش جدید جلوگیری کند.


BarackObama.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.