فضانوردان در مریخ زنده می‌مانند/ مریخ فاقد میدان مغناطیسی

۳۰ آبان ،

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از خبر گزاری مهر، اندازه گیریهای اولیه این مریخ‌نورد که برای اولین بار روی یک سیاره انجام شده ممکن است بارقه های امید را برای کاوشهای انسانی در مریخ روشن کند و از این پس فضانوردان می توانند برای دوره های کوتاهی از وقت در سیاره قرمز به عملیات بررسی و کاوش بپردازند.

دان هاسلر از موسسه تحلیل و پژوهش در بالدر کلورادو اظهار داشت: بی تردید فضانوردان می توانند در این فضا زندگی کنند.

هاسلر محقق اصلی ابزار تشخیص و ارزیابی تشعشع کنجکاوی یا RAD است، این دستگاه با هدف تعیین ویژگهای تشعشع محیط مریخ کار می کند تا هم به ارزیابی دانشمندان درباره گذشته این سیاره کمک کند، پتانسیل کنونی آن را برای حمایت از حیات بررسی کرده و همچنین کمک به کاوشهای انسانی آینده سیاره سرخ را میسر کند.

از آنجا که مریخ‌نورد کنجکاوی در ماه آگوست در مریخ فرود آمد، RAD سطوح تشعشع را به طور گسترده در مقایسه با آنچه که خدمه ایستگاه فضایی بین المللی تجربه می کنند اندازه گیری کرده است. تشعشع در سطح مریخ، نیمی از تشعشعی است که کنجکاوی هنگام مسافرت ۹ ماهه خود در اعماق فضا تجربه کرده است.

این نتیجه نشان می دهد علی رغم این که اتمسفر مریخ یک درصد از زمین ضخیم تر است، اما تا حد قابل توجهی از تشعشعهای مخاطره آمیز و ذرات کیهانی که سریع حرکت می کنند جلوگیری می کند. مریخ فاقد میدان مغناطیسی است، وضعیتی که برای سیاره ما یک لایه دیگر از محافظت به همراه دارد.

کنجکاوی ۲٫۵ میلیارد دلاری درحال حاضر بررسی ماهیت این محافظ را هدف گرفته است. ابزار RAD سطح افزایش تشعشع و کاهش آن را از ۳ تا ۵ درصد طی هر روز اندازه گرفته که این امر همزمان با افزایش و یا کاهش ضخامت اتمسفر مریخ بوده است.

هاسلر تأکید کرد که نتیجه RAD درحال حاضر در مرحله اولیه است چرا که کنجکاوی تنها سه ماه است که در مریخ حضور داشته و این نتیجه اولیه برای یک مأموریت دوساله تلقی می گردد.

قرار است نتیجه سطح تشعشع مریخ طی همایشی در ماه دسامبر به صورت ارقام منتشر شود.

درحال حاضر براساس اظهارات کارشناسان مسئله اصلی برای کاوشهای انسانی تعیین میزان تشعشع است و این امر طی وقت به دست می آید.


MehrNews Rss Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.