فضای مجازی امن‌تر می‌شود

جام جم آنلاین: «بحث ایجاد امنیت تبادل اطلاعات در فضای مجازی بسیار مهم است و به همین دلیل باید دانش این فناوری به صورت بومی در کشور به وجود آید.»این جملات، بخشی از گفته‌های معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم است که در خصوص لزوم امنیت در فضای مجازی مطرح شد.

به گزارش جام‌جم،‌ محمدمهدی نژادنوری در نشست خبری که روز گذشته در وزارت علوم برگزار شد، با اشاره به دلایل اهمیت اجرای پروژه‌ای علمی با عنوان «طرح رمز»،‌ عنوان کرد: ما باید در خصوص امنیت تبادل اطلاعات در فضای مجازی به یک نوع استقلال و خودکفایی برسیم،‌ زیرا در صورتی که در این حوزه به کشورهای دیگر وابسته باشیم، امنیت کامل در فضای مجازی برقرار نخواهد شد، به همین دلیل با اجرای طرح رمز به عنوان یک طرح بومی، قصد داریم امنیت تبادل اطلاعات در دنیای مجازی را در کشور ارتقا دهیم.

وی افزود: این طرح بین وزارت ارتباطات، وزارت علوم، وزارت دفاع، وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و بانک مرکزی اجرا می‌شود و دانشگاه‌ها نیز وظیفه تحقیقات و انجام این طرح را به عهده می‌گیرند.

افزایش دوره‌های دکترای پژوهش محور

یکی از عمده ایراداتی که کارشناسان آموزشی به سیستم آموزش عالی ایران وارد می‌کنند، پژوهش محور نبودن فرآیند آموزش است؛ به گونه‌ای که در اغلب دانشگاه‌های کشور، حفظ محفوظات، ‌یادگیری مفاهیم نظری و امتحانات تئوری بر تحقیقات علمی و پژوهشی اولویت دارد.

بر همین اساس، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم می‌گوید: معتقد هستم افزایش دوره‌های دکترای پژوهش محور موجب تحول در آموزش نیروی انسانی و اولویت قرار گرفتن فعالیت‌های پژوهشی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته بحث جدیدی در حوزه تحصیلات تکمیلی مطرح کردیم که مطابق آن، بر تاسیس و افزایش دوره‌های دکترای پژوهش محور تاکید شد و امسال نیز به منظور هدفمند کردن رشته‌های آموزش‌های عالی، دوره‌های دکترای پژوهش محور را افزایش داده‌ایم.

وی افزود: امسال برای دومین بار، تعداد بیشتری از دانشجویان دکترای پژوهش محور را جذب خواهیم کرد و حتی به یکی از پژوهشکده‌های خصوصی اجازه دادیم تا نسبت به جذب دانشجوی دکتری اقدام کند.

مهدی نژاد با اشاره به این که اولویت پذیرش دانشجوی دکترای پژوهش محور، ملاک‌های پژوهشی دانشجوست، عنوان کرد: برای جذب دانشجوی دکتری دوره‌های پژوهش محور، ابتدا ملاک‌های پژوهشی متقاضیان را در اولویت قرار می‌دهیم و در صورتی که برای جذب دانشجو محدودیت داشته باشیم، آزمون نظری را برای جذب دانشجوی دکترای پژوهش محور برگزار خواهیم کرد.

امین جلالوند – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.