فعالیت های قرآنی جمهوری اسلامی ایران مایه افتخارمسلمانان پاکستان است

به گزارش خبرنگارمعارف ایرنا،’حاجی احسان الدین قریشی’که عصر چهارشنبه به همراه کمیته قرآنی پنجاب از مرکز طبع ونشر قرآن کریم بازدید می کرد،افزود: ما امیدواریم فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در این زمینه همچنان ادامه داشته باشد.

قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم در این بازدید اظهار امیدواری کرد تا این مرکز از تجربیات اساتید پاکستانی در ارتباط با مسائل مربوط به کتابت قرآن استفاده کند.

‘علی سرابی’ با اشاره به تحقیقات انجام گرفته پیرامون کتابت قرآن در مرکز طبع و نشر قرآن کریم از اعزام تعدادی از اساتید قرآنی به کشورهای پاکستان و هندخبر داد و گفت: این سفر تحقیقاتی به منظور پژوهش هایی درباره کتابت قرآن به ویژه در میان مسلمانان شبه قاره هند صورت خواهد گرفت.

‘سید مهدی سیف’عضو شورای تحقیق و پژوهش مرکز طبع و نشر قرآن کریم نیز در این مراسم ضمن ارائه توضیحاتی درباره عملکرد این مرکز به کمیته قرآنی پنجاب گفت: بنابر تحقیقات انجام گرفته گسترده ترین و شایع ترین رسم الخط قرآنی در جهان اسلام رسم الخط پاکستان است.

وی افزود:درحدودیک میلیاردمسلمان با رسم الخط شبه قاره هندتلاوت می کنند و عربستان نیز مجبور شده تا قرآن با رسم الخط پاکستانی را در حد گسترده چاپ کرده و در مسجد الحرام و مسجد النبی در کنار رسم الخط ‘عثمان طه’ به زائران بیت الله عرضه کند.

سیف همچنین با بیان این که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نظارتی بر چاپ قرآن وجود نداشت، افزود: بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران به دلیل کتابت های متعدد قرآن و غلط های رایج موسساتی تشکیل شد و به تدریج رسم الخط قرآن ضابطه مند شد.

بنیانگذار شیوه جدید اعراب گذاری کم علامت اضافه کرد: در شیوه کتابت این مرکز تلاش شده تا علائم قرآنی به کمترین میزان رسیده و از سال ۷۴ تاکنون نزدیک به ۱۸میلیون نسخه قرآن کریم در ۸۵ نوع و قطع منتشرشده و با استقبال خوب مردم روبرو شده است.

در ادامه این بازدید، کمیته قرآنی پنجاب پاکستان با مراحل انتشار و کتابت قرآن در مرکز طبع و نشر قرآن از نزدیک آشنا شدند.

فراهنگ**۱۰۰۳**۱۵۹۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۵۳۴۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.