فقط تعداد اندکی از مراکز گذری درمان اعتیاد تعطیل شده اند

‘عباسعلی ناصحی’ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره علت تعطیلی این تعداد محدود از مراکز گذری درمان اعتیاد، افزود: به دلیل عملکرد خوب برخی از مراکز در برخی از شهرستان های کشور، تعداد معتادان پرخطر کاهش یافته و این مراکز به دلیل کاهش ورودی های خود، تعطیل شده اند.

وی بدون اشاره به شمار مراکز تعطیل شده ترک اعتیاد تصریح کرد بازنگری قانون مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر اینکه ‘معتادان پرخطری که حاضر به درمان نیستند باید در مراکز اقامتی اجباری تحت درمان قرار بگیرند’ نگرانی هایی را برای عملکرد مراکز گذری درمان اعتیاد ایجاد کرد.

رییس کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد اما این گرانی ها هم اکنون برطرف شده است و اینگونه مراکز می توانند طبق روال گذشته به کار خود ادامه دهند.

ناصحی درباره انتشار خبر قطع سهمیه متادون برخی از مراکز گذری درمان اعتیاد نیز گفت: گزارشی مبنی بر قطع سهمیه متادون این مراکز دریافت نکرده ام و متادون به مراکزی که شرایط دریافت از جمله داشتن پزشک و فضای مناسب را داشته باشد، ارایه می شود.

وی با اشاره به عوارض متعدد اعتیاد از جمله عوارض جسمی، روانی و آسیب های خانوادگی و اجتماعی افزود: تعدادی از معتادان، معتادان پرخطر هستند؛ معتادان تزریقی خیابانی که اصول بهداشتی را رعایت نمی کنند از معتادان پرخطر به شمار می روند.

رییس کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر وزارت بهداشت با بیان اینکه آسیب های اعتیاد در معتادان پرخطر، شایع تر است، ادامه داد: انتقال بیماری ایدز، بیماری های عفونی واگیر و بیماری های جنسی از شایع ترین آسیب های اعتیاد به شمار می رود که به دلایل مختلفی از جمله استفاده از سرنگ مشترک بروز می کند.

ناصحی گفت: برخی از معتادان برای درمان به مراکز تعیین شده، مراجعه نمی کنند و انگیزه درمان ندارند و به همین علت، برنامه مراکز گذری درمان اعتیاد برای کاهش آسیب اعتیاد به ویژه کاهش انتقال ایدز، طراحی و اجرا شده است.

وی افزود: هر مرکز گذر اعتیاد، حداقل یک تیم سیار دارد و با حضور در محل پاتوق معتادان، خدمات رایگان مانند ارایه سرنگ استریل، الکل و وسایل محافظت جنسی در اختیار آنان قرار می دهد.

رییس کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر وزارت بهداشت، اظهار داشت: این مراکز همچنین سرنگ های مصرف شده را از سطح محیط جمع آوری و در مرحله بعد به تدریج معتادان را تشویق می کنند که به مراکز درمان اعتیاد، مراجعه کنند.

ناصحی گفت: همچنین در این مراکز، یک وعده غذای گرم (ناهار) و یک دست لباس نو به معتادان ارایه می شود.

وی افزود: این معتادان در نهایت تحت درمان خوراکی متادون قرار می گیرند؛ اگر عملکرد مراکز گذری درمان اعتیاد خوب باشد، شش ماه طول می کشد تایک معتاد تزریقی خیابانی تحت درمان با متادون قرار بگیرد.

رییس کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر وزارت بهداشت، یادآور شد تعدادی از مراکز گذری درمان اعتیاد تحت نظر وزارت بهداشت و بخشی دیگر تحت نظارت بهزیستی، فعالیت می کنند.

به گفته ناصحی، هم اکنون ۱۱۳ مرکز کاهش آسیب و مرکز گذری درمان اعتیاد در کشور فعال است.

اجتمام**۹۱۸۵ ** ۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۲۶۳۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.