فمتولیزیک، تحولی نوین در عرصه جراحی قرنیه

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

یک فوق تخصص قرنیه گفت: امید است به زودی سیستم‌های مربوط به فمتوکاتاراکت در بیمارستان‌ها نصب شود تا بتوان دقیق‌تر، آسان‌تر و مطمئن‌تر جراحی آب مروارید را انجام داد.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی انجمن چشم پزشکی ایران ، دکتر سید جواد هاشمیان، هماهنگ کننده بخش قرنیه و سیگمان قدامی بیست و دومین کنگره سالانه چشم پزشکی ایران  با بیان این که بخش قرنیه و سیگمان قدامی شامل یک برنامه اختصاصی پیش کنگره در روز دوشنبه است که در سه بخش برگزار می‌شود، عنوان کرد: در بخش اول روش‌های جدید جراحی‌های قرنیه، پیوندهای لایه‌ای قرنیه و در بخش دوم راهکارهای درمان در بیماران مشکل قرنیه به صورت ویدئویی ارائه می‌شود.

وی افزود: بخش سوم نیز بر بیماری‌های سطح چشم نظیر خشکی چشم، سوختگی‌ها و کلیه عواملی که منجر به تخریب سطح چشم می‌شود متمرکز خواهد بود.

ایشان با اشاره به این که در کنگره اصلی نیز سه سمپوزیوم در حوزه قرنیه و سیگمان قدامی برگزار خواهد شد اظهار کرد: آخرین روش‌های درمانی در بیماران مشکل قرنیه، روش‌های نوین درمان قوز قرنیه و جراحی به کمک دستگاه فمتولیزر از جمله مباحثی هستند که در این سمپوزیوم‌ها  بررسی و مرور می‌شوند.

این فوق تخصص قرنیه، با بیان این که در مقایسه با سایر بیماری‌های قرنیه، شیوع عیوب انکساری بالاست، گفت: از این میان افرادی هستند که تمایل دارند از عینک استفاده نکنند و به همین خاطر به انجام اعمال جراحی مختلف از جمله لیزیک، لازک، پی.آر.کی و فمتولیزیک و همچنین استفاده از لنزهای داخل چشمی روی می‌آورند که تعدادشان هم کم نیست.

هاشمیان درباره روش فمتولیزیک توضیح داد: فمتولیزیک از نظر تکنیکی مشابه روش لیزیک است. در لیزیک، تهیه فلپ یا لایه سطحی قرنیه توسط دستگاه میکروکراتوم انجام می‌شود، ممکن است در این روش ضخامت قرنیه‌ای که ایجاد می‌شود چندان دقیق نباشد یا عوارضی درحین تهیه فلپ ایجاد شود، اما به کمک دستگاه فمتولیزر، لیزر می‌تواند از سطوح مختلف عبور کند و با هر ضخامت و هر زاویه‌ای فلپ را تهیه کند و عوارضی که در هنگام تهیه آن ایجاد می‌شود را به حداقل برساند. دقت این دستگاه بالاست و نتایج عمل‌های جراحی توسط آن مطمئن‌تر است.

وی افزود: البته روش فمتولیزیک علاوه بر درمان عیوب انکساری، کاربردهای دیگری از جمله جراحی قرنیه، اصلاح آستیگماتیسم و پیوندهای قرنیه‌ای نیز دارد و تحولی در جراحی‌های قرنیه به وجود آورده است.

هماهنگ کننده  بخش قرنیه و سیگمان قدامی بیست و دومین کنگره سالانه چشم پزشکی ایران، با اشاره به این که  میتوان از فمتولیزیک در جراحی آب مروارید استفاده کرد.این متخصص چشم تاکید کرد: البته فمتولیزیک برای موارد خاص به کار می‌رود و اگر لیزیک، لازک و پی.آر.کی به درمان پاسخگو دهند نیازی به استفاده از دستگاه فمتولیزر نیست.

وی افزود: اکنون در دنیا لازک و پی.آر.کی عمده‌ترین روش‌ها برای رفع عیوب انکساری چشم هستند که سالم و مطمئن‌اند، در حال حاضر هزینه فمتولیزیک بالاست.
بر اساس این گزارش، بیست و دومین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران  از تاریخ ۸ تا ۱۱ آبان ماه در مرکز همایش های رازی و با همکاری گروه چشم پزشکی و مرکز تحقیقات چشم بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) برگزار می شود./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.