لیست سیاه بانک مرکزی برای بدهکاران بانکی

در حالی که مطالبات معوق بانکی با حفظ سیرصعودی خود به رقم بی‌سابقه ای رسیده است، بانک مرکزی دیروز رسما اعلام کرد برای بدهکاران بانکی «لیست سیاه» تشکیل داده است.نشریه روند که ارگان مطبوعاتی بانک مرکزی محسوب می‌شود، درآخرین شماره خود با انتشار آماری از روند رشد مطالبات معوق بانک‌ها، از رشد این ارقام ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرنگار ما، از این نگرانی چنین برمی‌آید که بانک‌مرکزی با جدیت در پی آن است که فکری برای کاهش مطالبات معوق و جلوگیری از رشد آن بکند و یکی از ابزارهای مهمی که در این راستا در نظر دارد، تشکیل فهرست سیاه بدهکاران بانکی است تا افرادی که به هر دلیل از پرداخت بدهی خود به بانک‌ها خودداری کرده‌اند با قرار گرفتن در این فهرست و اعمال محدودیت‌های قانونی مجبور به بازپرداخت بدهی خود شوند، البته بانک مرکزی در گزارش خود اشاره‌ای به نام یا هویت اشخاص حقیقی و حقوقی بدهکار نکرده، اما از نوع اظهارنظر به نظر می‌رسد مقصود بانک مرکزی تولیدکنندگان، صنعتگران و آن دسته از اشخاص حقوقی هستند که با وجود تمدید مهلت چندین باره، برای پرداخت بدهی خود اقدام نکرده‌اند.

بانک مرکزی در اظهارنظر خود خاطرنشان می‌کند افرادی که از امتیاز استمهال وام‌های بانکی خود برخوردار شده‌اند، باید بیش از دیگران در پرداخت بدهی خود کوشا باشند. این بانک در ادامه تهدید کرده که با تشکیل این فهرست سیاه، اعضای آن نمی‌توانند وام دریافت کنند.

میزان بدهی دولت به بانک مرکزی

در همین حال بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی میزان بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان سال ۹۸ به رقم ۶۸٫۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.

این در حالی است که مقایسه این رقم با میزان بدهی دولت به بانک مرکزی در سال ۹۴ نشان می‌دهد که طی این سال‌ها میزان این بدهی بیش از ۴۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گزارش ممتاز، طبق آخرین گزارش بانک مرکزی ایران مربوط به خرداد ۹۹ میزان بدهی دولت به بانک مرکزی بیش از ۵۶ هزار و ۱۰۰میلیارد تومان است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.