فوت ۱۸ مبتلا به ویروس کرونا در جهان

سلامت > عمومی– آرش نهاوندی:
دکتر محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با بیان اینکه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به ۳۴نفر رسیده و ۱۸نفر بر اثر ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند گفت:

ویروس کرونا جزو دسته ویروس‌های سرماخوردگی است که علائم آن شبیه یک بیماری سرماخوردگی ساده است. باید توجه داشت بعضی از انواع این ویروس می‌تواند علائم شدیدی از بیماری را مثل گرفتاری ریه و نارسایی کلیه ایجاد کند.برای پی بردن به جزئیات بیشتری از علل ابتلای افراد به این بیماری که از انسان به انسان منتقل می‌شود گفت‌وگویی با دکتر مسعود مردانی، متخصص عفونی و عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا انجام داده‌ایم که در پی می‌آید.

دکتر مردانی در توضیح علت شیوع ویروس کرونای جدید گفت: شایع‌ترین علت ویروس‌های سرماخوردگی همان رینو ویروس‌ها هستند، دومین علت شایع بروز سرماخوردگی‌ها نیز کرونا ویروس است. ویروس‌های کرونا در محیط وجود دارند و پیش‌تر نیز وجود داشته‌اند، احتمالا ما به همان میزان که سرما می‌خوریم مبتلا به ویروس کرونا هم می‌شویم اما یک ویروس کرونای مشخصی به نام ویروس کرونای سارس چند سال قبل بروز پیدا کرد که افراد بیشتر در جریان سفرها به آن مبتلا شدند که این ویروس در آن زمان حدود ۱۵۰کشته برجا گذاشت.

در مراحل ابتدایی دانشمندان به نتیجه دقیقی درباره سارس نرسیده بودند اما بعد از تحقیقات متوجه شدند که سارس نوعی از ویروس کروناست. بعد از آن محققان توجه ویژه‌ای به ویروس کرونا کردند تا اینکه چند‌ماه قبل مواردی از ویروس کرونا در کشورهای جنوبی حاشیه خلیج‌فارس مشاهده شد. بعد نیز مواردی از ابتلا به این ویروس در عربستان دیده شد که برخی از آنها فوت کردند. این افراد در ابتدا مبتلا به سرماخوردگی بودند و سپس علائم ذات الریه در آنها با تب و سرفه وتنگی نفس بروز پیدا کرد و پس از ابتلا به نارسایی تنفسی به بخش‌ آی‌سی‌یو منتقل شدند و بعد از آن متأسفانه تعدادی از آنها فوت ‌کردند.

این بیماری خصوصیاتی خاص دارد که چندان با ویروس سارس و ویروس عادی کرونا که ایجاد سرماخوردگی معمولی می‌کند مشابهتی ندارد. بنابراین متوجه شدند که ویروس کرونایی که جدیدا آمده ویروسی است که می‌تواند با توجه به ویژگی انتقال آن از انسان به انسان باعث مرگ‌ومیر تعداد زیادی از افراد شود. اسم این ویروس را نوال کرونا وایروس به معنی ویروس جدید کرونا گذاشته‌‍‌اند.

او در مورد هشدارهای جهانی درباره این ویروس نیز گفت: اخیرا سازمان‌ جهانی بهداشت توجه خاصی به موارد شیوع ویروس کرونای جدید کرده و حتی اعلام شده است که به‌دلیل احتمال ابتلا به این ویروس هنگام سفر به عربستان سعودی محدودیت‌هایی در اعزام زائران به حج اعمال شود. طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی نسبت به مسافرت به کشور عربستان گواهی هشدار داده است. کشور ما نیز گواهی هشدار در این‌باره دریافت کرده است.

اخیرا نیز معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور هشدارهای صریحی در این‌باره داده‌اند، به‌ویژه برای مسافرینی که به کشورهایی که مواردی از ابتلا به این ویروس در آنها دیده شده است. در این راستا توصیه‌های لازم بهداشتی به مسافران می‌شود که نکات و مواردی را در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونای جدید رعایت کنند.

این هشدارها به این دلیل داده شده‌اند که از کشور ما سالانه تعداد زیادی از زائران به مراسم حج تمتع و عمره اعزام می‌شوند، به همین دلیل زائران حتما باید توجه به علائم این بیماری نظیر تنگی نفس، سرفه و تب داشته باشند. او درباره نکاتی که اشخاص برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا باید رعایت کنند، گفت: افراد باید خیلی مواظب باشند هنگام حضور در عربستان در فضایی که گفت‌وگویی چندنفره در حال انجام است شرکت نکنند و در مناطق پرجمعیت حضورنیابند. حتما دقت کنید حتی در داخل کشور با کسانی که علائم سرماخوردگی دارند دست ندهید و با آنها روبوسی نکنید. در کاروان‌های اعزامی به عربستان سعودی نیز باید افراد سرماخورده را از افراد سالم جدا کنند که تا حد امکان احتمال ابتلا به ویروس کرونا کاهش یابد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.