فون‌ در لاین: اروپا شجاعانه‌تر در برابر نقض حقوق بشر بایستد

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا خواستار در پیش گرفتن سیاستی شجاعانه‌تر علیه حکومت‌هایی شد که حقوق بشر را نقض می‌کنند. او پیشنهاد کرد که اروپا نیز مانند آمریکا از “قانون مگینسکی” و اهرم تحریم علیه ناقضان حقوق بشر استفاده کند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، به نقل از دویچه وله، اورزولا فون‌ در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز چهارشنبه (۱۶ سپتامبر) از دولت‌های اتحادیه اروپا به دلیل سیاست خارجی “بی‌اثر” در برابر دولت‌هایی که حقوق بشر را نقض می‌کنند انتقاد کرد و پیشنهاد کرد که از روش آمریکا علیه این دولت‌ها استفاده شود.

او در سخنان خود در بروکسل گفت: «در حالی که اتحادیه اروپا می‌تواند از قدرت نرم خود برای تبدیل کشورهای کمونیست همسایه به کشورهای با اقتصاد آزاد استفاده کند اما به طور فزاینده‌ای خود را در این امر ناتوان می‌بیند که به مواضع مشترکی برای تاثیرگذاری بر دیپلماسی بین‌المللی در مورد مسائل، از ونزوئلا گرفته تا مالی برسد.»

او هم‌چنین انتقاد کرد که اتحادیه اروپا حتی در دفاع از ارزش‌های ساده خود نیز با تاخیر و به کندی عمل می‌کند و اجازه می‌دهد برای برخی منافع به گروگان گرفته شود.

او اضافه کرد: «وقتی کشورهای عضو می‌گویند اروپا خیلی کند است، من به آنها می‌گویم شجاع باشید و تلاش کنید به یک اکثریت آراء واجد شرایط برسید».

فون درلاین تاکید کرد که اکثریت آراء واجد شرایط به اتحادیه اروپا مجال بیشتری می‌دهد تا بدون این که درگیر روندی طولانی و دشوار برای تأمین وحدت رویه در میان ۲۷ عضو اتحادیه اروپا شود، بتواند در مورد مسائل مختلف اقدام کند.

در حال حاضر تصمیم‌گیری در میان اعضای اتحادیه اروپا براساس اتفاق آراست. بر این اساس، مخالفت یک عضو می‌تواند تمام فرایند تصمیم‌گیری را بلوکه کند. به‌نظر می‌رسد پیشنهاد فون‌ در لاین برای تعدیل این فرایند و تغییر آن از “اتفاق آرا” به “اکثریت آرا” است.

او خواستار در پیش گرفتن سیاستی مشابه آمریکا و به کار گیری “قانون مگینسکی” شد. قانونی که سنای آمریکا در دسامبر ۲۰۱۲ در زمینه مبادلات تجاری با روسیه تصویب کرد که شامل اعمال تحریم‌های روادیدی علیه برخی مقامات روسیه می‌شود که ناقض حقوق بشر هستند.

سرگئی مگنیتسکی یک وکیل روس بود که به دلیل افشای دست داشتن مقامات روسی در کلاهبرداری‌های گسترده مالیاتی در سال ۲۰۰۸ دستگیر شد و یک سال بعد بر اثر آزار و بدرفتاری در زندانی در مسکو درگذشت.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت “یک مکانیزم تحریمی جدید” به اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا با سرعت بیشتری علیه افرادی خاص در هرجای دنیا از سیاست تحریم استفاده کند. از جمله دارایی‌های آنها را در اتحادیه اروپا مسدود و ورود آنها را به قلمرو این اتحادیه ممنوع کند.

فون در لاین به وضعیت بلاروس اشاره کرد که به دنبال انتخابات ریاست جمهوری اخیر، صحنه اعتراض‌های گسترده علیه نتایج آن و ریاست جمهوری آلکساندر لوکاشکنو شده است. او تاکید کرد که اتحادیه اروپا در کنار مردم بلاروس ایستاده و آنها باید این آزادی را داشته باشند که در مورد آینده خود تصمیم بگیرند.

او هم‌چنین روسیه را متهم کرد که به طور سیستماتیک به دنبال از بین بردن مخالفان طرفدار دموکراسی در داخل روسیه و کشورهای اطراف آن در منطقه است.

این مقام اروپا گفت این تصوری اشتباه است که خط لوله انتقال گاز “نورد استریم۲” (Nord Stream 2) به بهبود مناسبات آلمان و روسیه و کاهش تشنج اتحادیه اروپا با این کشور کمک می‌کند.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در سخنان خود تاکید کرد که هیچ چیز توجیه کننده اقدامات ارعاب‌آمیز ترکیه در آب‌های دریای مدیترانه در قبال یونان و قبرس بر سر منابع انرژی نیست.

او گفت: «ترکیه همیشه همسایه مهمی است و خواهد بود. اما در حالی که ما به لحاظ جغرافیایی به یکدیگر نزدیک هستیم، به نظر می‌رسد فاصله (سیاسی) بین ما در حال افزایش است.»

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.