فیلتر بیش از ۱۰۰ سایت در سه ‌ماه گذشته

اگرچه هیچ گاه آمار دقیقی از آمار سایت‌های فیلتر شده منتشر نمی‌شود اما نگاهی کوتاه به برخی استان‌ها که آمار فیلترینگ خود را اعلام کرده‌اند گویای آن است که در سه ماهه اول امسال بیش از ۱۰۰ سایت ایرانی و خارجی فیلتر شده است.
سی خردادماه سرپرست پلیس فتای استان هرمزگان از فیلتر شدن ۶۰ سایت داخلی و خارجی به دستور مقام قضایی در رصد ماموران پلیس فتا در این استان خبر داد و گفت: کارشناسان پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان در دو ماهه ابتدای سال جاری ۴۴۴ سایت داخلی و ۱۷۷ سایت خارجی را رصد و ۴۱ سایت داخلی و ۱۹ سایت خارجی را فیلتر کردند.
به عبارت دیگر بررسی این اعداد گویای این است که در این مدت حدود ۱۰ درصد از سایت‌های داخلی و نزدیک ۱۱ درصد از سایت‌های خارجی این استان فیلتر شده‌اند.
علاوه بر هرمزگان، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات آذربایجان غربی نیز چندی پیش در گفت و گویی با یکی از خبرگزاری‌های کشور از فیلتر شدن ۱۰۰ سایت این استان طی شش ماه گذشته خبر داد و گفت: این سایت‌ها غیراخلاقی بودند که اقدام به کلاهبرداری، فروش غیرمجاز و تجهیزات جاسوسی می‌کردند.
البته او درباره تعداد سایت‌هایی که مورد بازبینی و رصد قرار گرفته‌اند توضیحی نداده تا بتوان درصدی از سایت های فیلتر شده این استان ارائه کرد.

**۸۰ درصد تخلفات سایت ها اقتصادی است
اما در ارتباط با فیلتر سایت‌ها توسط پلیس، سال گذشته معاون وقت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا بیشترین جرم در فضای اینترنتی ایران را مربوط به جرایم اقتصادی دانسته و اعلام کرد که بیشتر سایت‌ها در ایران از امنیت مناسبی برخوردار نیستند.
سرهنگ سیدمحسن میربهرمسی در گفت‌وگویی با ایسنا در این زمینه خاطرنشان کرد: معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا به جرایم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همچون کلاهبرداری، سرقت و توهین به مقدسات، اشاعه محتویات غیرفرهنگی و غیره رسیدگی می‌کند و در نهایت تعدادی از این سایت‌ها مسدود شده و تعدادی دیگر نیز به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.
وی با تاکید بر اینکه بیشترین جرم در فضای اینترنتی ایران مربوط به جرایم اقتصادی است، اضافه کرد: حدود ۸۰ درصد تخلفات اینترنتی در ایران مربوط به تخلفات اقتصادی و مالی است.

** قانون مبارزه با جرایم رایانه‌ای کامل نیست
معاون وقت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر این که قانون مبارزه با جرایم رایانه‌یی کامل نیست، خاطر نشان کرد: باید این قانون به شکلی باشد که بتواند جرایم را پیش‌بینی کند.
وی درباره فیلترینگ سایت‌ها با بیان اینکه کار پلیس فیلترکردن نیست و پلیس بخشی از شورای فیلترینگ است، اضافه کرد: یکی از برنامه‌های پلیس این است که نرم‌افزاری را برای بستن سایت‌ها در اختیار خانواده‌ها قرار دهد تا کودکان به سایت‌هایی که در رده سنی آنان نیست دسترسی نداشته باشند و موضوع مسدودسازی سایت‌ها از سوی خانواده‌ها انجام شود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.