قابلیت‌های جنگی یوروفایتر تایفون، پیشرفته‌ترین جنگنده اروپا / فیلم

فیلمی که در زیر مشاهده می‌کنید، توسط شرکت BAE، سازنده جنگنده‌های یوروفایتر تایفون ساخته شده و در آن، انواع تجهیزات این جنگنده و چگونگی مقابله با خطرهای مختلف به نمایش درآمده است. البته این فیلم لزوما بدان معنی نیست که این جنگنده به تمام این روش‌های تهاجمی و تدافعی مجهز باشد. 

عکس زیر، یوروفایتر تایفون و تسلیحات قابل نصب روی آن را نشان می‌دهد. برای مشاهده عکس در ابعاد بسیار بزرگ (و حجم ۱٫۵ مگابایت) اینجا را کلیک کنید.

یوروفایتر تایفون در دو انتهای بال خود به دو مخزن کوچک مجهز است که در آنها دو هواپیمای مدل فلزی به شکل جمع‌شده قرار دارد. وقتی ابزارهای هواپیما با تشخیص امواج رادارهای موشک زمین به هوا خطر جدی را به خلبان هشدار دهد، یکی از روش‌های فرار استفاده از این مدل‌های گمراه‌کننده است. هواپیما ارتفاع خود را کاهش می‌دهد و یکی از این مدل‌های کوچک را آزاد می‌کند؛ مدل فلزی در حالی‌که با کابل به یوروفایتر متصل است و در ارتفاع بالاتر کشیده می‌شود، خود را در معرض برخورد با موشک‌های پدافند قرار می‌دهد و بدین ترتیب، یوروفایتر نجات پیدا می‌کند.

روش دیگر، استفاده از فلر (Flare) است. برخی از موشک‌های کوتاه‌برد پدافند هوایی و اغلب موشک‌های ضدهوایی که از سلاح‌های قابل حمل شلیک می‌شوند، به حسگرهای حرارتی مجهزند که موتور داغ هواپیما را تعقیب می‌کنند. یوروفایتر برای گمراه کردن حسگرهای حرارتی، چندین بمب مشعلی کوچک را در دنباله مسیر خود آزاد می‌کند که حرارت نسبتا زیادی تولید می‌کنند. موشک‌های پدافند معمولا در تشخیص موتور هواپیما از فلرها دچار اشتباه می‌شوند و در برخورد با آنها منهدم می‌شوند. البته شایان ذکر است که موشک‌های نسل جدید پدافند هوایی از مدارهای پیشرفته‌تر و نرم‌افزارهای دقیق‌تری بهره می‌برند و با شناسایی فلرها، راه خود را به سوی هواپیما پیدا کرده و آن را منهدم می‌کنند.

روش دیگر، تکیه بر سرعت بسیار زیاد هواپیماست که به نظر می‌رسد در آن کمی اغراق شده است، چراکه بعید به نظر می‌رسد هواپیمایی بتواند سریع‌تر از موشک حرکت کند. با این حال، سازندگان یوروفایتر تایفون چنین ادعا می‌کنند.

اما شاهکار تسلیحاتی این هواپیما کلاه خلبان است. برای مقابله با هواپیماهای دشمن، خلبان تایفون کافی است هدف را روی کلاه خود نشانه‌گذاری کند تا هواپیما به طور خودکار، موشک را شلیک کرده و به هدف هدایت کند. با استفاده از این روش، دیگر نیازی نیست تا پشت هواپیمای هدف پرواز کنید و به آن شلیک کنید، حتی می‌توانید به راحتی به پشت سر نگاه کرده، هدف را نشانه‌گذاری کرده و موشک را شلیک کنید! کامپیوتر هواپیما با ترکیب اطلاعات رادار و حسگرهای هواپیما، موشک را به سوی هدف نشانه‌گذاری‌شده هدایت می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر از این ابزار جدید هدف‌گیری اینجا را کلیک کنید.

۵۳۵۳

دانلود یوروفایتر تایفون - فیلم   دانلود یوروفایتر تایفون – فیلم


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.