قانونی در خصوص ممنوعیت استفاده از پست الکترونیک خارجی وجود ندارد

قانونی در خصوص ممنوعیت استفاده از پست الکترونیک خارجی وجود ندارد

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: ماده قانونی در خصوص ممنوعیت استفاده از پست الکترونیک خارجی وجود ندارد.

علی مطهری در گفتگو با ایلنا ضمن اشاره به انتشار بخشنامه‌ اخیر وزیر ارتباطات اظهار داشت: اجباری کردن استفاده از پسوند دامنه کشوری ir. در تمام وب‌سایت‌ها و پورتال‌های داخلی در حد یک توصیه قابل ارائه است و جنبه قانونی ندارد.

تصریح کرد: در متن این بخشنامه به ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه این وزارت اشاره شده که استفاده از پسوند دامنه کشوری « ir» در کلیه وب‌سایت‌ها، پورتال‌های دستگاه مرکزی، سازمان‌ها، شرکت‌ها و ادارات تابعه اجباری خوانده شده است اما در این قانون هیچ استنباطی در خصوص ممنوعیت استفاده از پست الکترونیکی خارجی نمی‌شود.

رییس کمیته مخابرات مجلس، معتقد است که وزارت ارتباطات در جایگاهی قرار ندارد که دستور به ممنوعیت استفاده از سرویسی را بدهد؛ چرا که در این زمینه نهاد‌های قانونی از جمله شورای‌عالی فضای مجازی یا مجلس حضور دارند.

این در حالی است که در متن بخشنامه وزیر ارتباطات به تمامی دستگاه‌های اجرایی آمده است: با توجه به ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه این وزارت مکلف به ایجاد شبکه ملی اطلاعات در کشوراست. در این راستا ضروری است دستور فرمایید کلیه سازمان‌ها و شرکت‌های زیر مجموعه آن دستگاه نسبت به موارد ذیل اقدام لازم را به عمل آورند: ۱_ استفاده از پسوند دامنه کشوری «. ir» در کلیه وب‌سایت‌ها، پورتال‌های دستگاه مرکزی، سازمان‌ها، شرکت‌ها و ادارات تابعه با رعایت موارد زیر اجباری است:

۱ _۱_ وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مستقل و سازمان‌ها و ادارات تابعه آن‌ها با پسوند «. gov. ir» ۱_۲_ سازمان‌ها و نهادهای غیردولتی و غیرانتفاعی مانند شهرداری‌ها، انجمن‌ها و… با پسوند «. org. ir» ۱_۳_ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با پسوند «ac. ir» ۱_۴_ مدارس با پسوند «sch. ir»

۲ _بدیهی است از پسوند‌های عمومی نظیر. com، org و… برای دستگاه‌‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی به عنوان پسوند اصلی ممنوع است و در صورت ثبت دامنه‌های فوق باید به دامنه اصلی مطابق مشخصات بند یک منتقل شود.

۳_ ضروری است میزبانی وب‌سایت‌ها و پورتال‌های فوق در داخل کشور انجام گیرد و مدیران وب‌سایت‌ها و پورتال‌ها با مراجعه به سایت ثبت دامنه‌های کشوری www. nic. ir» علاوه بر ثبت ns‌های نسبت به ثبت ns ‌های اینترانتی اقدام کنند.

۴_ در صورتی که میزبانی وب‌سایت‌ها و پورتال‌های فوق به صورت داخلی و توسط خود دستگاه انجام می‌شود، لازم است نسبت به اتصال مرکز داده خود به شبکه ملی اطلاعات از طریق اینترانتی اقدام کنید در غیر این صورت مراکز داده داخلی این موضوع را انجام خواهند داد.

مسوولان فن‌آوری اطلاعات دستگاه‌ها به منظور کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سازمان‌ فن‌آوری اطلاعات ایران (معاونت توسعه و مدیریت شبکه) مراجعه کنند.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.