قاهره قرارداد صدور گاز به تل آویو را لغو کرد

جام جم آنلاین: مصر توافق صادرات گاز طبیعی به رژیم اسرائیل که در سال ۲۰۰۵ تصویب شده و رژیم مذکور به شدت برای تولید برق به آن وابسته است را لغو کرده است.

محمد شعیب، رئیس شرکت گاز طبیعی مصر روز یک‌شنبه (۳ اردیبهشت، ۲۲ آوریل) به خبرگزاری فرانسه گفت: “این توافق روز پنج‌شنبه با شرکت گاز مدیترانه شرقی که به اسرائیل گاز صادر می‌کرد، لغو شد چرا که این شرکت شرایط مندرج در قرارداد را رعایت نکرده بود.”

بر اساس نتایج یک نظرسنجی که شرکت سینوویت سال گذشته میلادی برای پرس تی‌وی انجام داد، اکثریت مطلق مردم مصر مخالف مفاد قرارداد گازی مصر با رژیم اسرائیل هستند.

۷۳ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی با صادرات گاز به اسرائیل مخالفت کرده‌اند؛ تنها ۹ درصد موافق صدور گاز به اسرائیل بوده و ۱۲ درصد نیز نظری نداشتند.

مسئله صادرات گاز به رژیم اسرائیل برای مصری‌ها همواره موضوعی اختلاف برانگیز بوده است. مردم مصر رژیم اسرائیل را دشمن خود می دانند و مخالف هرگونه رابطه تجاری با این رژیم هستند.

بر اساس معاهده صلح سال ۱۹۷۹ بین رژیم اسرائیل و مصر، قاهره ملزم شد با انتقال گاز به اراضی اشغالی به عنوان یکی از شرایط اقتصادی این معاهده موافقت ‌‌کند.

به موجب قرارداد ۲.۵ میلیارد دلاری قاهره و تل آویو که در سال ۲۰۰۵ میلادی منعقد شد، رژیم اسرائیل حدود ۴۰ درصد از نیاز خود به گاز را از مصر با قیمت بسیار پایین تامین می کند.

قاهره در زمان حکمرانی ۳۰ ساله حسنی مبارک، دیکتاتور پیشین مصر قوی‌ترین متحد عرب تل آویو به شمار می‌رفت. مبارک فوریه ۲۰۱۱ در پی وقوع انقلاب مردمی در مصر از قدرت برکنار شد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.