قتل عام مسلمانان میانمار در سایه سکوت مجامع بین المللی

سفیرسابق ایران در تایلند گفت: مسلمانان بیگناه و مظلوم دولت میانمار درسایه غفلت و سکوت مجامع بین المللی قتل عام می‌شوند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، محسن پاک آئین سفیرسابق ایران در تایلند با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲سیما، شب گذشته به بررسی نقش حقوق مسلمانان در میانمار و علت سکوت نهادهای بین المللی در قبال کشتار و جنایات علیه این ملت پرداخت.

سفیرسابق ایران در تایلند در پاسخ به این سوال که چرا در میانمار فقط گروهی از مسلمانان مورد ظلم و ستم قرار می‌گیرند، اظهار داشت: در مرز بنگلادش و هند در غرب میانمار ۸۰۰هزار مسلمان زندگی می‌کنند، دولت میانمار متأسفانه تابعیت آنها را به رسمیت نمی‌شناسد و از مسلمانان می‌خواهد که این کشور را ترک کنند، ازسوی دیگر بنگلادش هم مسلمانان میانمار را نمی‌پذیرد و در واقع این مسلمانان در وضعیت سرگردانی بسر می‌برند که در نتیجه بیشترین نقض حقوق بشر در این منطقه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه مسلمانان میانمار قربانی اختلافات مرزی سیاسی میان میانمار، بنگلادش و هند شده اند، ادامه داد: دولت میانمار به طور رسمی حتی مهاجرینی که تابعیت ۱۰۰ ساله دارند را اصلا جزو ملت خود طبق قانون قبول ندارد و تابعیت میانماری مسلمانان را رد می‌کند که در واقع به دلیل اختلافاتی است که مابین میانمار و بنگلادش وجود دارد.

پاک آئین در ادامه افزود: کشورهای بنگلادش و هند مدعی هستند زمانی که مسلمانان به آنجا مهاجرت می‌کنند امنیت منطقه از بین می‌رود و به همین شکل میانمار هم همین ادعا را دارد، ضمن این که طرح چنین ادعاهایی بی پایه و اساس است.

سفیر سابق ایران در تایلند در پاسخ به این سوال که ریشه اختلافات میان مسلمانان و بودایی‌ها درمیانمار چیست، اظهار داشت: یکی از ترفند‌های رسانه ای غرب این است که اتفاقات در حال وقوع میانمار را اختلاف میان اسلام و بوداییان جلوه دهد که در حقیقت هیچ درگیری میان بوداییان و مسلمانان وجود ندارد.

وی به مذهب بودایی سنتی به عنوان مذهب حاکم در میانمار و کشورهای مجاور اشاره و خاطرنشان کرد: درمیانمار و کشورهای مجاور نوعی بودایی سنتی حاکم است که با آموخته‌های سیاسی سروکار نداشته و دولت میانمار نسبت به مشکلاتی که مسلمانانش با آن دست و پنجه نرم می‌کنند بی تفاوت است.

پاک آئین ادامه داد: اگر دولت میانمار وظایف خود را در قبال مسلمانان این کشور به انجام برساند این قبیل حوادث اتفاق نمی‌افتد لذا کم توجهی دولت میانمار به مسلمانان نگرانی‌هایی را در کشورهای اسلامی به وجود آورده است.

وی با اشاره به بی تفاوت بودن نهادهای مدعی حقوق بشر نسبت به کشتار مسلمانان میانمار گفت: درحال حاضر سکوت و بی اعتنایی نهادهای حقوق بشری در دنیا این است که چشمان خود را بر کشتار مسلمانان بی گناه میانمار بسته اند.

سفیرسابق ایران در تایلند در ادامه خاطرنشان کرد: میانمار تحت تحکیم کشورهای غربی قرار گرفته و به دلیل تحریم ها و فشارهای کشورهای مدعی حقوق بشر باعث شده که میانمار در بین کشورهای جنوب شرقی که از رشد بالای اقتصادی برخوردار بوده منزوی شود.

پاک آئین با اشاره به توجه و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در قبال کشتار مسلمانان میانمار افزود: فرصت خوبی است که جوامع بین المللی و اسلامی به وضعیت اسفبار مسلمانان میانمار بپردازند، خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا وارد جریان شد و امیدواریم سایر کشورها هم به تبعیت از ایران اقدامات لازم را انجام دهند و این فرصتی شود تا ازحقوق مسلمانان میانمار دفاع کنند.

سفیرسابق ایران در تایلند با بیان اینکه در مورد وضعیت حقوقی مسلمانان میانمار هیچ قانونی حاکم نیست، تصریح کرد: این از حقوق مسلم مسلمانان میانمار است که در سرزمین مادری خود اقامت داشته باشند.

وی ادامه داد: میانمار از لحاظ حکومتی، نظامی و رسانه ای محدود است و ما دقیقا اطلاعات کافی از جریانات رخ داده نداریم چرا که تمام زوایای این کشور،  توسط دولت میانمار درحال کنترل است.

سفیرسابق ایران در تایلند با بیان اینکه برای دست یابی به اطلاعات کافی از وضعیت مسلمانان میانمار باید هیات حقیقت یاب اعزام شود افزود:  اعزام یک هیات حقیقت یاب به ما کمک می‌کند تا ببینیم چه اتفاقاتی در میانمار درحال شکل گیری است و در کنار اقدامات دوجانبه اگر فرصتی شود و دولت میانمار نیز موافقت کند هیاتی را به این دولت بفرستیم تا بتوانیم وارد مذاکره شویم.

پاک آئین ادامه داد: در مقطع فعلی که بحث مسلمانان میانمار مطرح شده باید کشورهای مسلمان سعی کنند تا با کمک و همیاری یکدیگر از حقوق مسلمانان این دولت دفاع کند.

وی با اشاره روابط ایران با میانمار با وجود عدم سفارت خانه در این کشور خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران روابط دیپلماتیک خوبی با میانمار دارد و حتی از این دولت برای حضور در جنبش عدم تعهد دعوت به عمل آمد و باید تلاش کنیم که حقوق مسلمانان میانمار رعایت شود.

سفیرسابق ایران در تایلند درپاسخ به این سوال که چرا شاهد یک حرکت جدی ازجانب شورای امنیت و نهادهای حقوق بشر در قبال کشتار مسلمانان میانمار نیستیم، اظهار داشت: به دلیل نگاه  اسلام ستیزانه ای که وجود و بالاخره نفوذی که آمریکا بر شورای امنیت دارد و رویکردی که نسبت به اسلام در پیش گرفته اند باعث شده تا از وظیفه اصلی خودشان یعنی دفاع از حقوق بشر غفلت کنند.

وی با بیان اینکه باید کشورهای مسلمان باید وحدت را در پیش بگیرند و بحث مسلمانان میانمار را به سازمان ملل مطرح کنند، تصریح کرد: تظاهرات مردمی در تمامی کشورهای اسلامی در واکنش به کشتار مسلمانان میانمار صورت گرفته و امروز زمان مهمی است که مسلمانان دور هم جمع شوند و این موضوع را در سازمان ملل و شورای امنیت مطرح کنند و کشورهای اسلامی باید سعی و تلاش کنند و اجازه ندهند تا مشکلات این مسلمانان به فراموشی سپرده شود و مسلمانان بیگناه میانمار درسایه سکوت سازمان بین الملل کشته شوند.

سفیرسابق ایران در تایلند با اشاره به نقش رسانه های غربی در کم رنگ جلوه دادن مشکلات مسلمانان میانمار بیان کرد: رسانه‌های غربی با تبلیغات واهی و فرافکنی های خود حق مسلمانان را تحریف و در مقابل بودایی ها قرار می‌دهند و با اعمال فشار به دولت میانمار سعی دارند تا در انتخابات آینده فضای مناسبی را برای حضور کسی که منتخب غرب است فراهم کنند.

وی ادامه داد: رسانه های غربی نه تنها به موضوعات اصلی و حائز اهمیت نمی‌پردازند بلکه برخی از موضوعات انحرافی را که در جهت اهداف خودشان است درپیش می گیرند.

سفیرسابق ایران در تایلند درپاسخ به این سوال که باید چه اقداماتی صورت گیرد تا دیگر شاهد چنین فجایعی در جهان نباشیم، خاطرنشان کرد: با کمک رسانه‌ها، محققین و هیات های حقیقت یاب باید اطلاعات کافی را از میانمار به دست آوریم تا بتوانیم ترفند‌های غرب را افشا و تلاش کنیم وجدان کشورهای اسلامی بیدار شود تا با تدابیر و طرح‌های مختلف از شکل گیری چنین فجایع انسانی جلوگیری شود.

انتهای پیام/پ۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.