قدرت نفتی ایران با صادرات گاز رو به فزونی است

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

وزیر نفت گفت : در سال های آینده براساس برنامه ریزی ؛ سالانه بیست تا ۲۵ میلیارد دلار پول از طریق صادرات گاز نصیب مردم ایران خواهد شد.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی ( شانا) ، رستم قاسمی در مراسم ضیافت افطاری باحضور مدیران ارشد صنعت نفت اظهار داشت: نمره کارکنان این صنعت از ۱۰۰ نیز بیشتر است.

وی افزود: همه فعالیت های کارکنان صنعت نفت که غالبا به صورت شبانه روزی است برای رضای خداوند و با هدف خدمت به مردم ایران بوده است.

قاسمی گفت: مهمترین موضوعی که در حال حاضر صنعت نفت  با آن روبروست بحث تحریم هاست که هیچگاه ما در این حد حتی در ۳۰ سال قبل با آن رو به رو نبوده ایم.

وزیر نفت با بیان این که تحریم ها با هدف جلوگیری از حضور ایران در بازار نفت دنیا، ایجاد مشکل در داخل کشور در زمینه سوخت رسانی و توسعه نیافتگی صنعت نفت صورت گرفته است، گفت: خوشبختانه با برنامه ریزی انجام شده ایران همچون قبل امروز در بازار های جهانی حضور دارد.

وی افزود: ایران به بیش از ۴۰ کشور نفت خام، فراورده های نفتی، گاز و محصولات پتروشمی می فروشد.

وزیر نفت جمهوری اسلامی با انتقاد از اقدام غیر قانونی تحریم گفت: ایران هیچ گاه از تحریم استقبال نمی کند زیرا تحریم فرایند توسعه در صنعت نفت را هزینه بر و طولانی می کند.

قاسمی افزود: یکی از اهداف تحریم جلوگیری از تهیه نیازمندی سوختی داخل کشور بود که این هدف غرب با توسعه کمی و کیفی پالایشگاه های کشور به نتیجه نرسید و امروز هیچ گونه نگرانی در این زمینه نداریم و حتی در برخی مواقع صادر کننده فراورده به صورت عمده هستیم.

وی با اشاره به اینکه سال های اخیر ، ایران تلاش زیادی برای ایجاد تنوع در سبد صادراتی خود انجام داده است، گفت: برنامه ای در اختیار داریم  که با اکثر کشورهای جهان قرارداد گازی منعقد کنیم، همچون عراق و پاکستان، و با برخی دیگر از کشورها به زودی نهایی خواهد شد.

وزیر نفت افزود: در سال های آینده سالانه بیست تا ۲۵ میلیارد دلار پول از طریق صادرات گاز نسیب مردم ایران خواهد شد.

وزیر نفت دربارهٔ توسعه میدان های مشترک گفت: امروز تکلیف ۲۰ میدان مشترک گازی و نفتی مشخص و کار به پیمانکاران واگذار شده است.

قاسمی گفت: در پارس جنوبی ۵ فاز قبل از دولت نهم و ۵ فاز بعد از دولت نهم به بهره برداری رسیده و هم اکنون ۱۷ فاز پارس جنوبی با پیشرفت ۵۰ تا ۶۰ درصد در حال توسعه است.

وی فناوری، منابع مالی و مدیریت را سه مولفه لازم برای توسعه دانست که شرکت های خارجی پیش از دولت نهم از آن برخوردار بودند و توانستند در بیشترین زمان ( ۶۰ تا ۸۶ ماه )انجام دهند، در حالی که شرکت های ایرانی در ۱۷ فاز باقی مانده با استفاده از دانش ایرانی در کمترین زمان کار خود را انجام داده اند.

وی تصریح کرد: قبل از تحریم ها در فاز ۱۲ حدود ۴۶ درصد پیشرفت داشته ایم اما اکنون این پیشرفت از مرز ۹۲ درصد فراتر رفته است، همین طور در همه فازهای جدید شاهد پیشرفت ۲ تا ۲ و نیم درصدی در ماه هستیم.

وزیر نفت گفت: در سخت ترین تحریم های سال های ۹۰ و ۹۱ رکورد سرمایه گذاری در صنعت نفت شکسته شد و سالانه ۲۰ میلیارد دلار در این صنعت سرمایه گذاری شده است.

وی افزود: روش های جدید سرمایه گذاری مانند ایجاد صندوق انرژی در بانک ها، سرمایه گذاری بانک مرکزی و انرژی فاند در این زمینه تاثیر به سزایی داشته است.

قاسمی با تاکید بر این که پرونده پارس جنوبی تا پایان سال ۹۴ بسته خواهد شد، در مورد میدان های نفتی موجود در غرب کارون نیز گفت: برای توسعه این میدان ها سال ها با ژاپن و چین مذاکره شد و در نهایت ما با چین برای توسعه برخی از این میدان ها به توافق رسیدیم.

قاسمی افزود: بر اساس برنامه ریزی باید یک میلیون بشکه از طریق این میدان ها به ظرفیت تولید کشور افزوده شود.

وزیر نفت با بیان این که در دوران وزارت خود خاطرات دیپلماسی زیادی در نفت داشته است، خاطرنشان کرد در این مدت با ۲۹ رئیس جمهور، اول وزیر، وزرای نفت و انرژی سایر کشورها در زمینه فروش نفت مذاکره داشته است.

وی در باره دکل های حفاری فعال در پارس جنوبی گفت: قبل از تحریم که از دو سال قبل آغاز شد در پارس جنوبی ما هفت دکل داشتیم در حالی که هم اکنون با کمک به پیمانکاران به رغم آنکه این کالا در لیست تحریم است ایران ۲۰ دستگاه دکل در این میدان دارد.

وی افزود: به زودی ۴ دکل دیگر به ناوگان حفاری پارس جنوبی افزوده می شود.

قاسمی با بیان این که همه صندوق های بازنشستگی های کشور تجمیع شده است جز صندوق بازنشستگی نفت، گفت:  در مجلس مصوب شد این صندوق به صورت مستقل باشد.

وی در اخر با بیان اینکه در شرایط تحریم صنعت نفت کارنامه قابل قبولی ارائه کرد ، گفت : نمره کارکنان این صنعت از صد هم بیشتر است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.