قرارگرفتن زنان باردار در معرض جیوه خطر ابتلای کودک به بیش فعالی را افزایش می دهد

تهران / واحد مرکزی خبر / علمی /۰۷/۱۸
پژوهشگران اعلام کردند قرار گیری زنان باردار در معرض جیوه خطر ابتلای فرزندان به اختلال بیش فعالی/ عدم تمرکز را افزایش می دهد.
به گفته دکتر سوزان کوریک سرپرست محققان در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد، در صورتیکه مادران در زمان بارداری در معرض جیوه- یکی از نمونه های آلودگی محیط- قرار بگیرند، احتمال بروز علائم اختلال بیش فعالی/عدم تمرکز در کودکان آنها در سن هشت سالگی وجود دارد- خطر ابتلای کودکان به بیماری بیش فعالی/عدم تمرکز چهل تا هفتاد درصد بیشتر است.
کوریک و همکارانش در این تحقیقات وضعیت سلامت کودکان هشت ساله منطقه نیو بدفورد را در سالهای هزار و نهصد و نود و سه تا نود و هشت مورد بررسی قرار دادند.
به گفته پژوهشگران، هر چه مادران در دوران بارداری بیشتر در معرض جیوه قرار گرفته باشند، موارد بیشتری از اختلال رفتاری در کودکان آنها دیده می شود.
جیوه که در بسیاری از صنعتها مورد استفاده قرار می گیرد، یکی از جدی ترین تهدیدهای محیطی محسوب می شود و می تواند به راحتی در پی مصرف ماهی وارد بدن انسان شود.
دکتر بروس لانفیِر که در دانشگاه ونکوور در خصوص مخاطرات آلودگی‌های محیط زیست تحقیق می کند در این خصوص گفت آلودگیهایی همچون دخانیات و آفتکشها به قشر جلویی مغز آسیب می رساند که نتیجه آن اختلال رفتاری و ناتوانی در کنترل خلق و خو است و جیوه نیز احتمالا تاثیرات مشابهی بر مغز می گذارد.
به گزارش پایگاه اینترنتی «هلث نیوز»، نتیجه این تحقیقات در نشریه اینترنتی «بایگانی پزشکی کودکان و بزرگسالان» منتشر شد.
۱۰۶/۱۴۲


IRIBNews RSS ScientificNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.