قسمت کردی کنسرت قمر یادمان استاد عندلیبی است

شاهو عندلیبی؛ هنرمند خواننده و نوازنده نی و فرزند استاد فقید موسی ایرج عندلیبی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: کنسرت گروه قمر در تالار وحدت در قسمت کردی یادمانی است برای زنده‌یاد ایرج عندلیبی که بیش از ۴۰ تصنیف ماندگار در موسیقی کردی ساخته است. این آثار همراه با گروه ارکستر کردستان به سرپرستی استاد فقید موسیقی حسن کامکار اجرا شده است.

وی افزود: در این کنسرت تصنیف‌های “دمیک ساقی” (یک لحظه ساقی)، “شوانی؛ شوانی” (چوپان)، “نشمیل؛ نشمیل”‌(لطیف)، “سابلاخی” (نام کردی مهاباد) و قطعه عاشقان اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: اشعاری که در این قسمت استفاده می‌شود از شعرای بزرگ کرد از جمله وفایی، مولوی کرد،‌ نالی، هردی، ستوده و هژار است که این آثار توسط من آثار تنظیم مجدد شده است.

عندلیبی بیان کرد: این آثار همگی تنظیم مجدد شده‌اند و در واقع این آثار را در شیوه کردی و دنباله‌روی سبک اساتیدی چون علی‌اصغر کردستانی،‌ علیمردان‌، طاهر توفیق، مظهر خالقی و ایرج عندلیبی است که همگی به همین شیوه می‌خواندند.

وی در پاسخ به اینکه دلیل این کار چیست؟ توضیح داد: با توجه به اینکه در نسل جوان کردها به مقوله مقام‌خوانی و آوازخوانی کردی توجهی نمی‌کنند سعی دارم که دنباله‌رو شیوه درست و قدیمی آوازخوانی کردی باشم.

گروه موسیقی قمر ۲۹ و ۳۰ تیر ساعت ۲۱ در تالار وحدت کنسرت برگزار خواهد کرد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.