قطر و عربستان ؛ بدترین دیکتاتوری‌های عربی

رابرت فیسک نویسنده و روزنامه ‌نگار مشهور انگلیسی در تازه ‌ترین مقاله خود با انتقاد از سیاست مزورانه و دوگانه آمریکا درقبال مسائل جهانی نوشت: واشنگتن از قطر و عربستان که دو کشور استبدادی و دارای بدترین دیکتاتوریها در جهان عرب اند، حمایت می کند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه خبری العالم ؛  رابرت فیسک در مقاله خود نوشت: در حالی که قطر و عربستان سعودی به شورشیان سوریه برای براندازی حکومت بشار اسد رئیس جمهوری این کشور پول و سلاح می‌دهند، واشنگتن کلمه ‌ای در انتقاد از آنان به زبان نمی ‌آورد.

وی افزود: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه او می‌گویند که خواستار دموکراسی در سوریه اند اما قطر دارای حکومت استبدادی است و عربستان سعودی از جمله پلیدترین پادشاهی‌های دیکتاتوری در جهان عرب است و حکام دو کشور به طور مورثی به قدرت می رسند و عربستان یکی از متحدان شورشیان سلفی و وهابی در سوریه است، درست همان‌گونه که شدیدترین حامی طالبان در افغانستان بود.

رابرت فیسک نوشت: عربستان همانطور که به دنبال سرنگونی شیعیان در سوریه است، اقلیت شیعه خود و تظاهرات شهروندانش را نیز سرکوب می‌کند لذا چگونه باور کنیم که سعودی ‌ها خواستار برقراری دموکراسی در سوریه ‌اند؟

وی افزود: باید توجه داشت که عربستان از همپیمانان شورشیان سلفی در سوریه است و از همین رو از این گروه حمایت می‌کند. واقعیت این است که اکثر عاملان حادثه ۱۱ سپتامبر تبعه عربستان بودند اما پس از این حادثه، آمریکا به بمباران افغانستان دست زد.

فیسک گفت: ما این حقیقت بزرگ را به فراموش کرده ایم که تلاش کنونی برای مقابله با دولت سوریه به دلیل عشق به مردم سوریه و نفرت از رئیس جمهوری این کشور نیست وهمچنین این مساله حتی به مربوط به اختلاف‌های روسیه و آمریکا نمی‌شود بلکه حقیقت این است که هرآنچه در قبال سوریه انجام می‌گیرد، نشانه‌ای از تمایل آمریکا به هدف قرار دادن ایران و برنامه‌های هسته‌ای این کشور است. این اقدامات هیچ ارتباطی هم با حقوق بشر یا حق حیات و حتی مرگ نوزادان سوری ندارد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.