قطعنامه ضدایرانی ۱+۵ در شورای حکام آژانس بدون اجماع تصویب شد

به گزارش خبرگزاری مهر،در جلسه بعد از ظهر امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه پیشنهادی گروه ۱+۵ به رای گذاشته شد و برخلاف رویه معمول این شورا بدون اجماع و با کسب ۳۱ رای از ۳۵ عضو به تصویب رسید.

بنا بر این گزارش کوبا به این قطعنامه رای مخالف داده و سه کشور مصر، تونس و اکوادور نیز به آن رای ممتنع داده‌اند.

این قطعنامه پیشتر واکنش گروه غیر متعهد ها را در شورای حکام برانگیخته بود واین گروه در بیانیه ای بر لزوم توجه آژانس به عدم هر گونه انحراف برنامه هسته ای ایران از مسیر صلح آمیز و لزوم طرح درخواست ها از ایران در چارچوب قوانین پادمان آژانس و نه فرا تراز آن تاکید کرده بودند.

در قطعنامه گروه ۱+۵ درخواستهای فرا قانونی شورای امنیت از ایران مورد استناد قرار گرفته است .

 

صبح امروز آفریقای جنوبی با طرح پیشنهادی بندی به بیانیه افزود که بر اساس آن تاکید ایران بر مذاکره و تدوین برنامه مشخص برای همکاری های ایران و آژانس پیش از هر گونه اعمال فشار مورد توجه قرار گرفت .

 
این در حالی است که ایران همواره در پاسخ به درخواست ها وادعاهای  بدون سند و مدرک غرب خواستار مذاکره و تدوین برنامه ای با چارچوب مشخص برای رفع ابهامات ادعایی شده است . از جمله این درخواستها بازدید از سایت پارچین است که غربیها  و به تبع آنها مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه های اخیر آن را دستاویزی برای فشار به ایران قرار داده اند اما ایران بر مذاکره برای تضمین های امنیتی در این مورد تاکید دارد.
 
بی بی سی درباره پیشنهاد آفریقای جنوبی به عنوان عضو شاخص نم گفته است این پیشنهاد به کلی فضا را به نفع ایران تغییر داد و تعدیل کرد.
 
این شبکه  انگلیسی تاکید کرد درخواست آفریقای جنوبی برای انجام تغییرات در بیانیه  و تعویق رای گیری برای آن از آنجا که این کشور عضو نم است، اولین نشانه موثر واقع شدن برگزاری اجلاس غیرمتعهد ها بر مصوبات شورای حکام است.
 
شبکه  آمریکایی سی ان ان نیز اعلام کرده است آمریکا از اینکه متن پیشنهادی اش در مورد ایران در شورای حکام به نفع ایران تغییر کرد، ناراضی است.
 
در همین رابطه جنبش غیرمتعهد ها در بیانیه در خصوص اجرای موافقتنامه های پادمان معاهده عدم اشاعه هسته ای (NPT)  و قطعنامه های ذی ربط  شورای امنیت  در ایران تاکید کردند:جنبش عدم تعهد، آژانس و ایران را تشویق می کند به منظور فراهم نمودن روشنگری در خصوص موضوعات شناسایی شده در گزارش و با نظر حل و فصل سریع این موضوعات مطابق برنامه عمل « تفاهم نامه جمهوری اسلامی ایران و آژانس در خصوص مدالیته حل و فصل موضوعات باقی مانده» ، به فوریت به گفتگوی محتوایی خود ادامه دهند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.