قلیان، ‌تفریحی که فرد را به کام مرگ می برد

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، قلیان و مصرف آن از ‌سال ۹۴۲ میلادی، یعنی ۲۹ سال پس از ورود پرتقالی‌ها به خلیج فارس، در ایران رواج یافت.

قلیان که با طعم های گوناگون میوه در قهوه خانه ها، کافی شاپ و حتی برخی رستوران ها مشاهده می شود، در بردارنده سمی نامریی و کشنده است و متاسفانه بسیاری از جوانان نسبت به عوارض مصرف این ماده دخانی اطلاعی ندارند.

براساس تحقیقات پزشکان،‌ دود قلیان که وارد بدن می شود، مسیر ورود بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان های مختلف و حتی تخریب قلب و ریه را هموار کرده و افراد مصرف کننده ناخواسته به اینگونه بیماری ها مبتلا می شوند.

بسیاری از مردم تصور می کنند آب موجود در قلیان موجب تصفیه و ایجاد محافظت در مقابل دود ناشی از سوختن تنباکو می شود درحالی که به گفته پزشکان، مواد موجود در قلیان، اعتیاد آور بوده و عوارض زیانباری برای انسان در پی دارد.

قلیان یکی از مواد دخانی اعتیاد آور است که آسیب بسیاری به سلامت افراد وارد می کند چرا که دود ناشی از سوختن تنباکو سرطان زا است و آب موجود در قلیان نیز موجب تصفیه و ایجاد محافظت در مقابل این دود نمی شود.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه پنج میلیون نفر به دلیل مصرف دخانیات از جمله قلیان در دنیا می میرند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اعلام کرده که بر اساس بررسی ها، با مصرف قلیان بیش از ۶۰۰ ماده سمی و مهلک وارد ریه فرد مصرف کننده و اطرافیانش می شود.

برخی پزشکان نیز هشدار می دهند مقدار تنباکوی مصرفی در یک وعده قلیان معادل مصرف ۲۰ تا ۵۰ نخ سیگار است.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی حدود ۲۸ درصد مصرف کنندگان قلیان را زنان تشکیل می دهند که این آمار رو به افزایش است.

‘ محمدرضا مسجدی ‘ دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در این زمینه می گوید: مصرف قلیان و پیپ هیچ تفاوتی با مصرف سیگار ندارد، بلکه علاوه بر مضرات سیگار، زیان های خاص خودش را نیز دارد.

وی با اشاره به اینکه ابتلا به سرطان زبان در افرادی که به مقدار فراوان پیپ می‌کشند، ثابت شده است، اظهار می دارد: در توتون‌های میوه‌ای مواد معطری افزوده می‌شود که شناخته شده نیست و این مواد ممکن است در آینده مسائل خاص خودش را داشته باشد.

مسجدی با بیان اینکه هر نوع ماده مخدری که منشای آن تنباکو باشد برای بدن زیان‌آور است، ادامه می دهد: موادی که بر اثر دود حاصل از تنباکو به داخل بدن منتقل می‌شود، باعث بیماری های قلبی، عروقی می‌شود.

این متخصص بیماری های عفونی ادامه می دهد: توتون های استفاده شده در قلیان علاوه بر مضراتی که مشابه سیگار دارد به خاطر مواد افزودنی دیگری که برای طعم بخشیدن و بو به آن اضافه می شود، باعث ایجاد علایم حساسیت پوستی و تنفسی شده و حتی ممکن است باعث نمایان شدن آسم خفته در افراد شود.

مسجدی تصریح می کند دود قلیان در مراحل اولیه باعث ایجاد تنگی در مجاری هوایی کوچک و بتدریج با افزایش میزان مصرف باعث تنگی مجاری هوایی بزرگتر و تشدید تنگی نفس می شود.

مسوول دبیرخانه کنترل دخانیات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: کشیدن قلیان به دلیل وجود ترکیبات شیمیایی زیاد اثرات مخرب تری در مقایسه با سیگار بر روی سلامتی مصرف کنندگان می گذارد.

‘ خدیجه محصلی ‘ ادامه می دهد: کشیدن تنباکو از طریق آب، مواد شیمیایی سرطان زای آن را تصفیه نمی کند و این دود می تواند بیش از دود سیگار اثر مخرب تری بر ریه و قلب داشته باشد.

وی با بیان اینکه دود قلیان وقتی استنشاق می شود، ریه ها را نمی سوزاند، می گوید: تنباکوی قلیان مانند تنباکوهای معمولی حاوی نیکوتین است و از نظر میزان مواجهه و استنشاق دود، هر فرد مصرف کننده قلیان در هر وعده معادل ۱۰۰ نخ سیگار، دود دریافت می کند.

به گفته وی، اکنون وزارت بهداشت پیشنهادی را درباره ممنوعیت عرضه قلیان در سفره خانه های قدیمی و اماکن عمومی به دولت ارایه داده است که منتظر نتیجه آن هستیم.

اجتمام **۹۰۲۲ ** ۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۴۹۷۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.